امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 2 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
محجوریت یا عدم محجوریت مفلًّس (ورشکسته)
#7
به نظر مي رسد در اين روايات امام ع با حبس كردن مفلس از خروج اموال مفلس از ملكش جلوگيري كرده اند

مثلا در اين روايت آمده
كَانَ يُفَلِّسُ الرَّجُلَ- إِذَا الْتَوَى عَلَى غُرَمَائِهِ- ثُمَّ يَأْمُرُ بِهِ فَيُقْسَمُ مَالُهُ بَيْنَهُمْ بِالْحِصَصِ- فَإِنْ أَبَى بَاعَهُ فَقَسَمَ بَيْنَهُمْ يَعْنِي مَالَهُ.

حضرت حبس مي نمود و سپس اموالش را تقسيم مي نمود. تعبير شده به «اموالش‍ » يعني فرض روايت اين است كه حبس مانع خروج اموال شده است و راهي است كه امام آن را در اين هدف دنبال مي كند.

اكنون اگر نفوذ معاملات مفلس پذيرفته شود معنايش آن است كه امام ع با حبس كاري از پيش نبرده و مفلس مي تواند با يك توكيل يا هبه تمام اموال را از ملكش خارج نمايد و اين با ظاهر روايت ناسازگار است.

بدين ترتيب گرچه نفوذ معاملات مفلس نقض غرض نيست ولي با ظاهر روايت ناسازگار است.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: محجوریت یا عدم محجوریت مفلًّس (ورشکسته) - توسط اشکذری - 21-اسفند-1394, 10:06

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان