21-اسفند-1394, 10:06
به نظر مي رسد در اين روايات امام ع با حبس كردن مفلس از خروج اموال مفلس از ملكش جلوگيري كرده اند
مثلا در اين روايت آمده
كَانَ يُفَلِّسُ الرَّجُلَ- إِذَا الْتَوَى عَلَى غُرَمَائِهِ- ثُمَّ يَأْمُرُ بِهِ فَيُقْسَمُ مَالُهُ بَيْنَهُمْ بِالْحِصَصِ- فَإِنْ أَبَى بَاعَهُ فَقَسَمَ بَيْنَهُمْ يَعْنِي مَالَهُ.
حضرت حبس مي نمود و سپس اموالش را تقسيم مي نمود. تعبير شده به «اموالش » يعني فرض روايت اين است كه حبس مانع خروج اموال شده است و راهي است كه امام آن را در اين هدف دنبال مي كند.
اكنون اگر نفوذ معاملات مفلس پذيرفته شود معنايش آن است كه امام ع با حبس كاري از پيش نبرده و مفلس مي تواند با يك توكيل يا هبه تمام اموال را از ملكش خارج نمايد و اين با ظاهر روايت ناسازگار است.
بدين ترتيب گرچه نفوذ معاملات مفلس نقض غرض نيست ولي با ظاهر روايت ناسازگار است.
مثلا در اين روايت آمده
كَانَ يُفَلِّسُ الرَّجُلَ- إِذَا الْتَوَى عَلَى غُرَمَائِهِ- ثُمَّ يَأْمُرُ بِهِ فَيُقْسَمُ مَالُهُ بَيْنَهُمْ بِالْحِصَصِ- فَإِنْ أَبَى بَاعَهُ فَقَسَمَ بَيْنَهُمْ يَعْنِي مَالَهُ.
حضرت حبس مي نمود و سپس اموالش را تقسيم مي نمود. تعبير شده به «اموالش » يعني فرض روايت اين است كه حبس مانع خروج اموال شده است و راهي است كه امام آن را در اين هدف دنبال مي كند.
اكنون اگر نفوذ معاملات مفلس پذيرفته شود معنايش آن است كه امام ع با حبس كاري از پيش نبرده و مفلس مي تواند با يك توكيل يا هبه تمام اموال را از ملكش خارج نمايد و اين با ظاهر روايت ناسازگار است.
بدين ترتيب گرچه نفوذ معاملات مفلس نقض غرض نيست ولي با ظاهر روايت ناسازگار است.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]