امتیاز موضوع:
  • 2 رای - 2 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: قطع قطاع
#1
1- قطع به حکم الهی مطلقا حجت است ؛ چه قطع قطاع (یعنی کسی که غالبا از راهی قطع پیدا می کند که شایسته نیست از آن راه ــ مثل خبر یک بچه ــ قطع پیدا شود) و چه غیر قطاع.
2-  و همچنین فرقی نیست که قطع در مورد موضوعات باشد ــکالقطع بأن هذا المایع خمر ــ و چه در مورد احکام باشد ــ کالقطع بأن الخمر حرامــ.

3-و کذا فرقی نیست بین این که قطع از راه ادله نقلیه ـ کتاب و سنت ــ حاصل شود یا از راه ادله عقلیه.

4-دلیل: در همه این موارد عقل حکم می کند به تنجزوتعذر:                                                                                                                           
 اما حکم عقل به تنجز: مثلا اگر شخصی قطع پیدا کند به وجوب یک فعل و در واقع هم واجب بوده باشد؛ و مخالفت کند عفلاء او را عاصی می شمارند و مستحق عقاب می دانند و او نمی تواند بگوید قطع من از راه عقل یا به سبب شنیدن از بچه ای بوده است.
5- اما حکم به تعذیر: اگر قطع پیدا کند به عدم وجوب فعلی و  آن را ترک کند و در واقع واجب بوده باشد او در نظر عثلاء معذور است و مولی نمی تواند اور امواخذه کند که تو که از راه عقل یا خبر صبيّ قطع پیدا کردی چرا به قطع خود عمل کردی؟


6- به اخباریین نسبت داده شده است که قطع حاصل از راه عقل را معتبر نمی دانند ولی این نسبت صحیح نیست ؛ بلکه ایشان یا قانون ملازمه را منکرند و می گویند چنین نیست که کل ما حکم به العقل حکم به الشرع، و یا می گویند ادله عقلیه در مسائل غیر ضروری (مسائل نظری) قطع نمی آورد بلکه ظن می آورد و ظن حجت نیست.( و آحیانا اگر قطع آورد اعتبار آن را منکر نیستند).
پاسخ
 سپاس شده توسط محمدتقی ، 82036 ، 82036 ، 82036 ، 82036 ، 82036 ، میرزا رضا نائینی


پیام‌های این موضوع
قطع قطاع - توسط فطرس - 19-فروردين-1395, 09:09
RE: قطع قطاع - توسط رضا اسکندری - 20-فروردين-1395, 22:55
RE: قطع قطاع - توسط emameasr - 8-تير-1395, 03:09

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان