19-بهمن-1391, 21:12
(آخرین تغییر در ارسال: 19-بهمن-1391, 21:15 توسط سید محمود فریمانه.)
بسم الله الرحمن الرحیم
اولا این مساله کاملا اصولی است، ثانیا: این مطلب ابتدا باید منقح شود، بحث در روایتی استکه ظهور در خلاف عمل مشهور دارد هر چند نص در خلاف نیست، یا روایت ظهور در اطلاق در موردی ندارد لکن مشهور اطلاق را نسبت به این مورد خاص فهمیده اند وبر آن فتوا داده اند، این مورد باید بحث شود که آیا عمل مشهور ضعف دلالت را جبران می کند یا نمی کند، که بدیهی است عمل مشهور ظهور ساز نیست تا اخذ به آن کنیم، دلیل نقلی هم که بر آن نداریم ومقبوله عمر بن حنظله هم در مورد ترجیح سندی است نه دلالی. اما مطالب برادرمان امین که فرمود شهرت قدماء کاشف از رای معصوم است خوب نهایت این حجیت شهرت است نه حجیت مضمون این خبر، علاوه که خود شهرت قدمائیه هم برای غیر اهل خبره حجت است، وثالثا شهرت قدمائیه حدسی است وظهور خلاف شهرت حسی است فکیف یقابله؟ و...
اولا این مساله کاملا اصولی است، ثانیا: این مطلب ابتدا باید منقح شود، بحث در روایتی استکه ظهور در خلاف عمل مشهور دارد هر چند نص در خلاف نیست، یا روایت ظهور در اطلاق در موردی ندارد لکن مشهور اطلاق را نسبت به این مورد خاص فهمیده اند وبر آن فتوا داده اند، این مورد باید بحث شود که آیا عمل مشهور ضعف دلالت را جبران می کند یا نمی کند، که بدیهی است عمل مشهور ظهور ساز نیست تا اخذ به آن کنیم، دلیل نقلی هم که بر آن نداریم ومقبوله عمر بن حنظله هم در مورد ترجیح سندی است نه دلالی. اما مطالب برادرمان امین که فرمود شهرت قدماء کاشف از رای معصوم است خوب نهایت این حجیت شهرت است نه حجیت مضمون این خبر، علاوه که خود شهرت قدمائیه هم برای غیر اهل خبره حجت است، وثالثا شهرت قدمائیه حدسی است وظهور خلاف شهرت حسی است فکیف یقابله؟ و...