2-ارديبهشت-1395, 21:42
اینقدر جزم گرایی خوب نیست. اگر چنین حکمی بدیهی بود بنابراین علمای کثیری این بداهت را درک نکردهاند.
همان طور که علما در جای خود تذکر داده اند عقلاء در بسیاری از موارد حتی بر خطر دنیوی معلوم هم اقدام می کنند چه برسد به جایی که احتمال خطر وجود داشته باشد.
البته ممکن است شما معتقد به مسلک حق الطاعة باشید که حتی احتمال را نیز منجز بدانید. اما حتی کسانی مثل مرحوم آقای صدر که به این مسلک معتقدند برائت شرعی را در موارد شبهات بدوی جاری میدانند.
اگر مطابق نظر شما جلو برویم حتما باید معتقد باشید در شبهات بدوی نیز احتیاط لازم است (که بعید است ملتزم باشید).
در هر حال نکته اساسی اینجاست که شما یا باید احتمال را منجز بدانید که در این صورت نیازی به علم نیز ندارید یا اگر احتمال را منجز ندانستید باید منجزی برای تکلیف بیابید و این منجز یا علم خواهد بود یا حجت معتبر.
همان طور که علما در جای خود تذکر داده اند عقلاء در بسیاری از موارد حتی بر خطر دنیوی معلوم هم اقدام می کنند چه برسد به جایی که احتمال خطر وجود داشته باشد.
البته ممکن است شما معتقد به مسلک حق الطاعة باشید که حتی احتمال را نیز منجز بدانید. اما حتی کسانی مثل مرحوم آقای صدر که به این مسلک معتقدند برائت شرعی را در موارد شبهات بدوی جاری میدانند.
اگر مطابق نظر شما جلو برویم حتما باید معتقد باشید در شبهات بدوی نیز احتیاط لازم است (که بعید است ملتزم باشید).
در هر حال نکته اساسی اینجاست که شما یا باید احتمال را منجز بدانید که در این صورت نیازی به علم نیز ندارید یا اگر احتمال را منجز ندانستید باید منجزی برای تکلیف بیابید و این منجز یا علم خواهد بود یا حجت معتبر.