7-ارديبهشت-1395, 10:35
(6-ارديبهشت-1395, 21:09)rayhan نوشته: دوست عزیز آیا شما بین این دو از نظر عقلی گزینه دیگری می توانید تصویر کنید؟
احتمال منجز باشد. احتمال منجز نباشد.
اگر احتمال منجز نباشد، باید منجزی در میان باشد.
نمی شود که شما نه احتمال را منجز بدانید و نه احتمال را منجز ندانید.
حرفی که شما می زنید منجزیت احتمال است که همان حق الطاعة است.
برادر عزیز! بنده مشکلی ندارم که شما چه اسمی بر نظر بنده خواهید گذاشت. به شما عرض کردم که لازم نمی دانم حتماً یکی از مسلک های موجود را قائل باشم.
حق الطاعه ای که شهید صدر می فرمایند در مورد صرف احتمال( چه زیاد و چه کم) است و شما هم همین را بیان می فرمایید، بدون قید، و می خواهید یا باشد و یا نباشد. بنده عرض کردم که خوف شدید؛ یعنی احتمال زیاد دادن به وقوع در مفسده، نه صرف احتمال.