22-ارديبهشت-1395, 19:41
(21-ارديبهشت-1395, 22:17)rayhan نوشته: به نظرم بحث از موضع خودش منحرف شده و به بحث دیگری رسیده که اگر دوستان مایل به ادامه بحث هستند میتونن موضوع جدیدی ایجاد کنند.آقای [b]محمدتقی
اما ظاهرا دوست عزیز به عرض بنده توجه نکردند. عرض کردم از نظر عدهای از علماء اگر وضع حروف، از قسم وضع عام موضوع له خاص باشد در حروف و هیئات اطلاق معنا ندارد لذا نمیتوان از هیئت امر یا هیئت نهی و ... اطلاق گیری کرد. و لذا برخی مثل مرحوم شیخ معتقدند در واجبات مشروط، قید محال است که به هیئت برگردد بلکه به ماده بر میگردد و بعد هم آثاری دارد که در جای خودش مطرح است.
و ...
این کم ثمره ای نیست. حال اینکه چرا دوست عزیز اصرار دارند حتما به صورت خاص یک آیه یا روایت برای ایشان ذکر کنم را نفهمیدم.
اما مساله اینکه ذهن قدرت تحلیل پیدا می کند و ایشان این را از باب ثمره تراشی دانسته اند از نظر حقیر بی نیاز از جواب است.
(ناظم)[/b]
با تمام احترامی که به شما و پیشنهادتون قائلم ولی اجازه بدید جواب جناب ریحان رو بدم. چون این که آخرش با فرمایش ایشون تموم بشه و من فرصت جواب نداشته باشم خیلی جالب نیست.
آقای ریحان میفرمایند نفهمیدم که چرا دوست عزیز اصرار دارند حتما به صورت خاص یک آیه یا روایت برای ایشان ذکر کنم. جواب من اینه که من هم نفهمیدم چرا آقای ریحان این قدر اصرار دارند ما با این ثمره های کلی و غیرملموس قانع بشیم. نمیدونم چرا این قدر اصرار دارند آیه یا روایت نیارن آیا دلیلش اینه که وجود نداره یا دلیل دیگه ای داره؟!!!!
من مسأله قدرت تحلیل پیدا کردن ذهن رو از مصادیق فایده تراشی دانستم. ایشان این حرف من را بی نیاز از جواب دانسته اند. به نظر میرسه اولا این کار یه مقدار به دور از اخلاق باشه (البته منظورم این نیست که شما قصد بی احترامی دارید ولی نمود این کار شاید این باشد) ثانیا خواهش من اینه که وجدانا فکر کنید ببینید این بحث ها تأثیری تو قوت شما داشته؟! یا اینکه اساتید گفتن تأثیر داره و ما هم اعتماد کردیم؟!! به نظر من این بحث اگر نگویم تأثیر منفی روی ذهن دارد لااقل ذهن را قوی نمیکند.