17-خرداد-1395, 09:29
من هم خیلی مشتاق شدم که ثمره ای برای این مباحث بفرمایید. مگر ما نمی گوییم که اصول مقدمه ی اجتهاد است و برای استنباط حکم از منابع باید به این ابزار مسلط باشیم. برادر عزیز، ریحان! شما مسائلی را مطرح کردید که در تمام آن ها این سوال برای من پیش آمد. یعنی مثلاً اگر قید به ماده برگرد می گوییم حج قبل از استطاعت واجب بوده؟ بالاخره هر بحثی باید در آخر در یک مصداقی خود را نشان بدهد دیگر. مثل کارخانه ی ذوب آهن؛ درست است که بلافاصله نتیجه اش مشخص نمی شود، مثلا کسی اگر بگوید: خب گیرم که آهن را از این سنگ را استخراج کردید، که چه؟ این تکه ی آهن به چه درد مثلاً صندلی ساختن که هدف ماست می خورد؟ ما در جوابش می گوییم تو کوته بینی، و گرنه این آهن صد جای آن به کار می آید؛ با آن میخ می سازیم، چکش می سازیم، ارّه می سازیم،... . منظور همین است، که در آخر حتی با هزار واسطه بالاخره این مباحث باید جایی به کار آید.