16-دي-1401, 22:04
(14-بهمن-1395, 16:52)82036 نوشته: سوال دوم: آیا تمام محرمات در دنیا در آخرت هم قابل اجتناب است؟
مثلا زنی اشتهای دو شوهری داشته باشد
یا بهرگیری از غلمان را مطالبه کند
ممکن است گفته شود سطح درک بهشتیان بالاتر بوده و چنین موهوماتی را مطالبه نمی کنند
در این فرض عدم مطالبه به جهت کمال افراد و شرم از ذات الهی است یا اصلا چنین تمایلی ندارند
قسم اخیر قابل مناقشه است زیرا اصل تمایل پذیرفته شده و اینکه یک مرد چندین حورالعین....
و اینکه گفته شود از باب شرم و... است پس اصل تمایل پذیرفته شده است
فرمايش بسيار زيبايي دارند آيةالله جوادي آملي، در درس تفسيرشان، با اين مضمون كه «انسان نه زن است و نه مرد». توضيح ايشان اين است كه «انسان به بهشت وارد ميشود، پس همه بهشتیان از يك جنس هستند و زن و مرد ندارند. زن و مرد بودن لازمه اين دنياست براي توالد و تناسل». بنابراين اگر بحث از حوري ميشود براي همه هر دو جنس زن و هم مرد بهشتی، حوری است و مسأله فرزندآوري چون مطرح نيست هيچكدام از احكام مربوط به اختلاط مياه در آن وارد نميشود. البته بنده صرفاً نظر ايشان را نقل كردم و اگر به توضيح بيشتر نياز يا اشكال و نقدي بر آن داريد، بايستي به كتاب تفسير ايشان مراجعه بفرماييد.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق