16-بهمن-1395, 13:17
برفرض پذیرش اصل امتنان در حدیث رفع
حکم عقل با صرف نظر از حدیث رفع,
یا قبح عقاب بلابیان است؛
و یا وجوب دفع ضرر محتمل.
اگر اولی باشد که حدیث رفع امتنانی نداشته
بلکه ارشاد به حکم عقل است.
واگر دومی باشد گرچه مفاد حدیث امتنان بر امت بوده
لکن مخالف نظر مشهور در پذیرش برائت عقلی
-ورود قبح عقاب بلابیان بر وجوب دفع ضررمحتمل- است.
حکم عقل با صرف نظر از حدیث رفع,
یا قبح عقاب بلابیان است؛
و یا وجوب دفع ضرر محتمل.
اگر اولی باشد که حدیث رفع امتنانی نداشته
بلکه ارشاد به حکم عقل است.
واگر دومی باشد گرچه مفاد حدیث امتنان بر امت بوده
لکن مخالف نظر مشهور در پذیرش برائت عقلی
-ورود قبح عقاب بلابیان بر وجوب دفع ضررمحتمل- است.