27-فروردين-1396, 16:44
آیا دلیلی بر صحت چنین معامله ای وجود دارد؟؟
چنین معامله ای در فقه تحت عنوان معامله غرری بیان شده است
و عامّه و خاصّه آن را باطل تلقّی میکنند
و به حدیث نبوی «نهی النبی (ص) عن بیع الغرر» استناد مینمایند
و معتقدند یکی از اقسام معامله غرری معامله ای است که، جهل به عوضین (ثمن یا مثمن) در آن وجود دارد
و به عبارتی خریدار نمیداند، کالای مورد توافق را به کدامین قیمت تملّک خواهد کرد
(بحرانی، 18، 461؛ علامه حلّی، 1416، 266).
به اعتقاد برخی فقها ثمن باید قبل از عقد معین گردد
و اگر بیعی واقع شود و بعداً تعیین قیمت به عهدة متعاقدین یا ثالث باشد
به علّت وجود غرر صحیح نمیباشد
(شهید ثانی، 1365، 285)
همچنین نمی توان در معامله تعیین ثمن را به اختیار یکی از متعاملین محوّل کرد
به طوری که برخی از فقها و حقوقدانان تصریح به بطلان چنین معامله ای نموده اند
(شهید ثانی، پیشین، 285؛ محقّق حلّی، 1362، 151؛ کاتوزیان ،1383، 76).
چنین معامله ای در فقه تحت عنوان معامله غرری بیان شده است
و عامّه و خاصّه آن را باطل تلقّی میکنند
و به حدیث نبوی «نهی النبی (ص) عن بیع الغرر» استناد مینمایند
و معتقدند یکی از اقسام معامله غرری معامله ای است که، جهل به عوضین (ثمن یا مثمن) در آن وجود دارد
و به عبارتی خریدار نمیداند، کالای مورد توافق را به کدامین قیمت تملّک خواهد کرد
(بحرانی، 18، 461؛ علامه حلّی، 1416، 266).
به اعتقاد برخی فقها ثمن باید قبل از عقد معین گردد
و اگر بیعی واقع شود و بعداً تعیین قیمت به عهدة متعاقدین یا ثالث باشد
به علّت وجود غرر صحیح نمیباشد
(شهید ثانی، 1365، 285)
همچنین نمی توان در معامله تعیین ثمن را به اختیار یکی از متعاملین محوّل کرد
به طوری که برخی از فقها و حقوقدانان تصریح به بطلان چنین معامله ای نموده اند
(شهید ثانی، پیشین، 285؛ محقّق حلّی، 1362، 151؛ کاتوزیان ،1383، 76).