29-آذر-1396, 22:50
نمونه ای دیگر از تطبیق این قاعده در روایاتی ست که «رجل» میتی ست که از دنیا رفته و بحث از تکلیف دیگران نسبت به فوائت اوست که در این موارد نیز چون رجل موضوع حکم دیگران است نمیتوان حکم کرد که اگر زنی نیز از دنیا رفت ولی باید فوائت او را به جا آورد.
متن روایت:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يَمُوتُ وَ عَلَيْهِ صَلَاةٌ أَوْ صِيَامٌ قَالَ يَقْضِي عَنْهُ أَوْلَى النَّاسِ بِمِيرَاثِهِ
در این روایت و مشابهانش که متعدد است رجل موضوع حکم قضای فوائت بر ولی قرار گرفته است لذ نمی توان از آن الغای خصوصیت کرد.
متن روایت:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يَمُوتُ وَ عَلَيْهِ صَلَاةٌ أَوْ صِيَامٌ قَالَ يَقْضِي عَنْهُ أَوْلَى النَّاسِ بِمِيرَاثِهِ
در این روایت و مشابهانش که متعدد است رجل موضوع حکم قضای فوائت بر ولی قرار گرفته است لذ نمی توان از آن الغای خصوصیت کرد.