امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شمول صیغ جمع مذکر نسبت به مونث بالوضع
#1
/huh:
یکی از مباحثی که در شمول ادله نسبت به زن ادله را با چالش روبرو کرده این است که بسیاری از ادله با خطاب تذکیر وارد شده است و غالبا برای شمولش نسبت به زنان از راه الغای خصوصیت کمک گرفته اند.
ولی نکته ای که استاد قائینی معتقدند( که البته از آثار حضرت آیه الله شبیری نیز قابل استفاده است) این است که صیغ جمع مذکر بالوضع شامل نساء نیز میشوند و اگر گفته شد جاءوا ممکن است تماما مرد باشند و یا شامل تعدادی زن هم باشد هر چند اینکه تماما زن باشد درست نیست.
با این حساب میتوان گفت تمام خطابات «یا ایها الذین آمنوا»  بالوضع شامل زنان نیز می شود.
این نکته را حتی میتوان در جایی که موضوع حکم را  اسم فاعل مذکر قرار داده اند مثل« طلب العلم فریضه علی کل مسلم» یا «علی المحرم کذا» نیز مطرح کرد که در این موارد این احکام اختصاصی به مرد ندارد تا برای شمولش نسبت به زنان مجبور باشیم از قاعده اشتراک یا الغای خصوصیت استفاده کنیم بلکه خود نفس این عناوین شامل زن نیز خواهد شد.
(بیان شده در درس خارج فقه استاد محمد محمدی قایینی/ جلسه 46 - کتاب القصاص(قتل عمد/قتل به تسبیب/مراتب تسبیب/مرتبه چهارم) - شنبه - 96/10/02)
پاسخ
 سپاس شده توسط فطرس


پیام‌های این موضوع
شمول صیغ جمع مذکر نسبت به مونث بالوضع - توسط 81023 - 4-دي-1396, 14:07
استشها به آیات - توسط 81023 - 4-دي-1396, 14:34

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نسبت بین روایات شهادت صبی 105767 1 108 19-آبان-1402, 08:11
آخرین ارسال: 105767

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان