4-بهمن-1396, 11:59
وهب بن وهب از رواتی است که تعداد معتنا بهی از روایاتش با روایات ثقات مطابقت داشته و این نکته در مورد او برخی را به این توهم واداشته که روایاتش موثوق به است چرا که اصل این مطلب یک قاعده عقلائی است که اگر غالبا روایاتش شخص را با روایات ثقات مطابق دیدند در موراد متفرد نیز کلامش را حمل بر صحت می کند و به او اعتماد می کنند .
البته استاد سید جواد شبیری حفظه الله این قاعده و تطبیق آن را در مورد وهب بن وهب بحث کردند و به جهاتی تطبیقش بر او را نپذیرفتند ولی غرض بنده این است که لازم نیست یوثق بها را لا یوثق بها بدانیم چون ممکن است ابن غضائری از باب قاعدۀ مذکور روایات او را موثوق به دانسته است .
البته استاد سید جواد شبیری حفظه الله این قاعده و تطبیق آن را در مورد وهب بن وهب بحث کردند و به جهاتی تطبیقش بر او را نپذیرفتند ولی غرض بنده این است که لازم نیست یوثق بها را لا یوثق بها بدانیم چون ممکن است ابن غضائری از باب قاعدۀ مذکور روایات او را موثوق به دانسته است .