ارسالها: 72
موضوعها: 27
تاریخ عضویت: مهر 1397
اعتبار:
20
سپاس ها 19
سپاس شده 16 بار در 15 ارسال
2-مرداد-1398, 01:05
(آخرین تغییر در ارسال: 24-اسفند-1400, 21:57 توسط حسین ..)
اگه ثابت بشه که گناه خودکشی قابل مقایسه با ضلالت یا اضلال نیست.
بعد یک نفر احتمال بدهد که در آینده یا ضال شود
بعد آیا وظیفه عقلی یا شرعی اش خودکشی است؟؟؟!!!
چون دفع ضرر محتمل اهم بوسیله ضرر مهم می باشد و عقل و شرع لزوم آن را بیان می دارند.
می توان به راحتی ثابت کرد که شرعا واجب نیست.(دلیل اثباتی که واضح است.دلیل ثبوتیش هم بخاطر مفاسد نوعیه و منافات با غرض الهی و ... می باشد.)
وظیفه اش چیست؟
ارسالها: 304
موضوعها: 105
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
29
سپاس ها 20
سپاس شده 247 بار در 158 ارسال
5-مرداد-1398, 20:56
(آخرین تغییر در ارسال: 5-مرداد-1398, 20:59 توسط محمود رفاهی فرد.)
اولا معلوم نیست شخص با خودکشی، با ایمان بمیرد و چه بسا همین که اقدام به چنین معصیت بزرگی می کند باعث بشود که موقع قبض روح، ایمان از او گرفته شود و دچار عدیله ی عند الموت شود کما این که در برخی معاصی وارد شده به شخص خطاب میشود نصرانی یا یهودی بمیر.
ثانیا صغرویا، امر دائر بین ضلال و خود کشی نیست. به تعبیر دیگر، درست است که احتمال ضلال، خصوصا در این زمان، احتمالی معتد به است و لذا در روایات، هشدار داده اند که در دوره ی غیبت، بسیاری از شیعیان دست از اعتقادشان بر می دارند. اما راه ایمنی از ضلال را هم در روایات فرموده اند و جایی توصیه به خودکشی نکرده اند!! در روایات، امور متعددی برای استقرار ایمان بیان شده است. از جمله قرائت دعای غریق(کمال الدین، ج2ص352) و دعای لا تجعلنی من المعارین و ن ک حدیث من اراد الغنی بلا مال در کافی و .... همچنین ن ک کمال الدین ج2ص384 والله لیغیبن غیبه لا ینجو فیها من الهلکه الا من ثبته الله عزوجل علی القول بامامته و وفقه فیها للدعاء بتعجیل فرجه. خلاصه راه خلاص، التجاء به اهل بیت است که مثلهم کمثل سفینه نوح نه خود کشی