5-اسفند-1396, 07:49
به نظر قاصر بنده باید از الفاظ عبور کنیم و ببینیم واقعا چند جور حالت نفسانی داریم و احکام مربوط به هر یک را بررسی کنیم ، حال ممکن است هر شخصی به نحوی این اسم گذاری کند و شخصی دیگر نحوی دیگر ( لا مشاحّه فی الاصطلاح)
آنچه واقعیت دارد این است که متعلق حالت نفسانی گاهی معلوم است به علم ریاضی و منطقی و عقلی مانند 2+2=4 و گاهی معلوم در این حد از وضوح نیست ولی در عین حال در نزد عموم مردم که از ذهن عادی برخوردارند اصلا احتمال خلافی دیده نمی شود نه اینکه احتمال خلاف میبینند ولی اعتنا نمی کنند و گاهی در نزد مردم احتمال خلاف دیده می شود ولی اعتنا نمی شود .
حال باید دید این سه واقعیت با هر اسمی که برای آن می گذاریم چه حکمی داشته و از چه مرتبه از حجیت برخوردار است .
بنده خیال میکنم قدر مسلم از علم و یقینی که در ادله شرعی آمده صورت اول و دوم است و صورت سوم به دلیل دیده شدن احتمال خلاف در نزد عرف بدان علم گفته نمی شود ولی در عین حال بعید نیست حکماً محلق به علم باشد بدلیل یک بناء عام عقلائی .
بعید نیست در کلام مرحوم شیخ انصاری نیز مراد این باشد که اگر صورت سوم از حالت نفسانی باشد یعنی احتمال خلاف در نزد مردم دیده می شود ولی اعتنا نمی شود این اطمینان بوده و سکون آور است ولی اگر احتمال دیده نمی شود و با تذکر دادن هم ازخیالات وسواسی به شمار می آید این علم عرفی است ؛ البته بنده نتوانستم تفکیک بین علم عادی و علم عرفی را تصویر کنم .
آنچه واقعیت دارد این است که متعلق حالت نفسانی گاهی معلوم است به علم ریاضی و منطقی و عقلی مانند 2+2=4 و گاهی معلوم در این حد از وضوح نیست ولی در عین حال در نزد عموم مردم که از ذهن عادی برخوردارند اصلا احتمال خلافی دیده نمی شود نه اینکه احتمال خلاف میبینند ولی اعتنا نمی کنند و گاهی در نزد مردم احتمال خلاف دیده می شود ولی اعتنا نمی شود .
حال باید دید این سه واقعیت با هر اسمی که برای آن می گذاریم چه حکمی داشته و از چه مرتبه از حجیت برخوردار است .
بنده خیال میکنم قدر مسلم از علم و یقینی که در ادله شرعی آمده صورت اول و دوم است و صورت سوم به دلیل دیده شدن احتمال خلاف در نزد عرف بدان علم گفته نمی شود ولی در عین حال بعید نیست حکماً محلق به علم باشد بدلیل یک بناء عام عقلائی .
بعید نیست در کلام مرحوم شیخ انصاری نیز مراد این باشد که اگر صورت سوم از حالت نفسانی باشد یعنی احتمال خلاف در نزد مردم دیده می شود ولی اعتنا نمی شود این اطمینان بوده و سکون آور است ولی اگر احتمال دیده نمی شود و با تذکر دادن هم ازخیالات وسواسی به شمار می آید این علم عرفی است ؛ البته بنده نتوانستم تفکیک بین علم عادی و علم عرفی را تصویر کنم .