7-اسفند-1396, 18:35
(7-اسفند-1396, 16:29)89194 نوشته: اشکال ما این است این احتمال وجود دارد که شارع عدم اعتبار خبر مطلق فسّاق را اختیار کرده باشد به این هدف که شخص فاسق از این جهت منزوی گردد و یک بار اجتماعی سنگین را بر خود احساس کند. به عبارت دیگر شارع قصد دارد با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهد و این کاملا عقلایی و سازگار با اطلاق آیه است. لذا اشکال تعارض با این پاسخ جواب داده نمی شوداولا این که در آیه نفرموده لا یعتبر خبر الفاسق، بلکه فرموده در مورد خبر فاسق تبیّن کنید. و این خیلی غیر عرفی است که تنها برای منزوی کردن فساق بدون هیچ جهتی از خبرشان تبیّن کنید. پس به جای منزوی کردن فساق، عدول را به زحمت زائد و لغوی می اندازد!!
ثانیا در تعلیل آیه بیان شده که علت تبیّن، اصابه به جهالت است، و مشخص است که فسق عملی در کم و زیاد شدن اصابه به جهالت تأثیری ندارد.
و ثالثا نقل نکردن از فساق تأثیری در منزوی شدن ندارد همانطور که اعتبار عدالت در مسائل مختلف این پیامد را نداشته!