22-اسفند-1396, 07:59
همانطور که برخی از دوستان اشاره کردند تعمیم علت وابسته به استظهار علیت تامه است و این مطلب در این مثال منتفی است چرا که برای بدعت خصوصیتی است که در غیر بدعت نیست و احتمال این که همین خصوصیت جزء العله باشد و با انتفائش دیگر علت نتواند حکم را تعمیم دهد وجود داشته فلذا نیاز است برای احراز علیت تامه ابتدائ خصوصیت بدعت را نفی نمود (یک نحو الغای خصوصیت) تا احراز علت تامه ممکن باشد . مثلا در لا تشرب الخمر لانه مسکر بعید نیست عرفا بین خمر مسکر و مسکرات دیگر خصوصیتی نباشد که عرف احتمال تاثیرش را بدهند ولی بین گناهان عادی که مبغوض است با بدعت که یک مبغوض خاص است عرفاً فرق بوده و احتمال تاثیرش در حکم را نمی توان نفی کرد .