(22-اسفند-1396, 20:33)محمود رفاهی فرد نوشته: آیا مثلا اگر زمان نزول آیه، ابن السبیل وجود نداشته باشد شما اشکال می کنید که جعل استحقاق برای ابن السبیل به نحو کلی محذور عقلی دارد؟؟
قیاس تان صحیح نیست
چون به فتوای مشهور خمس دو قسم است
سهم سادات و سهم امام
خود سهم سادات سه صنف است که به فتوای مراجع تقسیم بین اصناف ثلاثه آن گروه لازم نیست
فلذا می توان همه سهم سادات را به یک صنف دهد هر چند دو صنف دیگر موجود باشند
برخلاف سهم سادات که امکان صرف آن در مصارف سهم امام به فتوای مشهور وجود ندارد