امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: بحثی در آیه 231 سوره بقره
#2
(23-اسفند-1396, 20:49)محمود رفاهی فرد نوشته: آیا چنین استفاده ای از مفعول له صحیح است؟ و آیا کلمه ی ضرار حتما مفعول له است؟

به نظر حقیر این برداشت خلاف ارتکاز است. در مثال «ضربته تأدیبا» قرینه وجود دارد که اراده ی تأذیت شده است و ضربه ای که بدون این قصد باشد منتفی است چون در اینجا متکلم هدف و اراده ی خود از ضرب را بیان میکند.

البته این اراده هم در زمان فعل می باشد و اینکه در زمان آینده هم همین حکم جاری باشد و ضرب بدون اراده ی تأدیب منتفی باشد، معلوم نیست.

اما در مثالی مثل اینکه می گویند «در خیابان توقف نکنید، توقفی که موجب ازدجام جمعیت می شود.» در اینجا اگر شخصی در خیابان توقف کند و توقف او موجب ازدحام شود و در توجیه این عمل خود بگوید من اراده و قصد ایجاد ازدحام را نداشتم، توجیهش نزد عرف قابل قبول نیست.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: بحثی در آیه 231 سوره بقره - توسط محمد 68 - 31-فروردين-1397, 10:47
RE: بحثی در آیه 231 سوره بقره - توسط محمد 68 - 31-فروردين-1397, 19:18

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان