امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«تقریر» معنای موضوع مرکب
#1
مراد از موضوع مرکب این است که شارع، تحقق واقع اجزاء را موضوع حکم شرعی قرار داده است، یعنی تحقق اجزاء در ظرف واحد برای تحقق موضوع مهم است ولی اتصاف آن‌ها به یکدیگر را لحاظ نکرده است، به عنوان مثال در مثال نماز، اگر طهارت در حال نماز، موضوع حکم شارع می‌بود، موضوع مقید بوده و در واقع نماز متصف به حال طهارت موضوع حکم شرعی می‌بود، و لکن فرض این است که صرف تحقق و وجود طهارت و صرف وجود و تحقق نماز در یک زمان، موضوع حکم است. به عبارت دیگر، شارع مقدس ذوات اجزاء و یا واقع اجتماع را موضوع حکم قرار داده است، نه عنوان انتزاعی و یا عنوان اجتماع الاجزاء. آن معیتی هم که در مورد نماز و طهارت مطرح است به این شکل است که شارع وجود هر دو جزء در یک زمان را می‌خواهد.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
#2
(15-ارديبهشت-1397, 22:30)محمد 68 نوشته: مراد از موضوع مرکب این است که شارع، تحقق واقع اجزاء را موضوع حکم شرعی قرار داده است، یعنی تحقق اجزاء در ظرف واحد برای تحقق موضوع مهم است ولی اتصاف آن‌ها به یکدیگر را لحاظ نکرده است، به عنوان مثال در مثال نماز، اگر طهارت در حال نماز، موضوع حکم شارع می‌بود، موضوع مقید بوده و در واقع نماز متصف به حال طهارت موضوع حکم شرعی می‌بود، و لکن فرض این است که صرف تحقق و وجود طهارت و صرف وجود و تحقق نماز در یک زمان، موضوع حکم است. به عبارت دیگر، شارع مقدس ذوات اجزاء و یا واقع اجتماع را موضوع حکم قرار داده است، نه عنوان انتزاعی و یا عنوان اجتماع الاجزاء. آن معیتی هم که در مورد نماز و طهارت مطرح است به این شکل است که شارع وجود هر دو جزء در یک زمان را می‌خواهد.
بنده خیال می کنم روح قضیه یکی است و اینها بازی با الفاظ است اگر هر دو را در یک زمان می خواهد پس هر دو متصف می شوند به هم زمانی و لابد این اتصاف ها هم با استصحاب ثابت نمیشود چون اصل مثبت است .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی  معنای مدلول التزامی و مطابقی فرد مردد مهدی خسروبیگی 0 80 18-اسفند-1397, 19:11
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  معنای معقول حجیت تخییری مهدی خسروبیگی 0 95 3-اسفند-1397, 11:36
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان