13-آذر-1397, 08:10
(12-آذر-1397, 14:14)تسنیم1 نوشته: در مفهوم شرط که شک میکنیم فقط صرف تعلیق جزا بر شرط است یا انتفاء جزا هنگام انتفاء شرط هم هست واینجا طبق اصاله الحقیقه میگوییم معنای حقیقی یعنی صرف تعلیق جزا بر شرط است.وبعد رجوع میکنیم به اصاله الاطلاق..
آیا در قرآن ما به این معنا مفهوم شرط داریم(تعلیق جزا بر شرط همراه با انتفاء عند انتفاء)
نکتۀ اول : برخی قائل اند به این که موضوع له و معنای حقیقی جمله شرطیه انتفاء عند الانتفاء را به دنبال دارد و بیش از صرف تعلیق است پس مفروض نگیرید که موضوع له صرف تعلیق است و خلاصه این که بحث از اصاله الحقیقه که فرمودید کار اشتباهی است ، می خواهم عرض کنم که اشتباه نیست چون طبق برخی مبانی نفس اصاله الحقیقیه مثبت انتفائ عند الانتفاء هم هست لذا باید از معنای حقیقی جملۀ شرطیه بحث کنید و این کار اشتباهی نیست .
نکتۀ دوم : اگر به عرض بنده توجه کرده باشید بنده مقام بیان متکلم را سه قسم کردم که یک قسمش مفهوم مصطلح را به دنبال داشت و برای آن هم مثال قرآنی زدم .