امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بیان اقوال در باب ولایت فقیه در بیان استاد گنجی
#1
اقوال در مسئله ولایت فقیه
ولایت فقیه بحثی بین علماء است.
قول اول: بعضی اساس آن را منکر اند و می گویند فقیه هیچ ولایتی ندارد و مانند یکی از مومنین است. هر کجا مومنین ولایت دارند فقیه هم ولایت دارد. محقق اصفهانی قائل بدین نظر است.[۹]
قول دوم(مشهور): مشهور علماء فقیه را در امور حسبیه دارای ولایت می دانند. امور حسبیه به اموری می گویند که لا یرضی الشارع بإهمالها. به قول محقق بروجردی، امام چه اینکه مبسوط الید باشد، چه مقبوض الید باشد باید این امور را نگذارد که ترک شود[۱۰]. مثل قصب و قصر و غیب که اموالی دارند و باید این اموال را کاری کند که از بین نرود. شخصی را نصب یا وکیل کند که مبادا اموال این قصر و غیب از بین برود، یا اینکه مشاجره ای بین زن و شوهر است و به هیچ وجه قابل حل نیست وگرنه محرومیت های زیادی پیدا می کنند و شوهر هم اذن به طلاق نمی دهد، فقیه در این زمینه ولایت دارد. شارع یک نفر را برای اینکه این امور را به سامان برساند و تنظیم کند نصب کرده است و قدر متیقن آن فقیه است. شارع راضی نیست که اموال کسی که پدر و مادرش از دنیا رفته است به تاراج رود، یک کسی باید این ها را اداره کند که قدر مسلم آن فقیه است. و اگر فقیه نباشد قدر متیقن عدول مومنین می باشند.
قول سوم: تمام اختیارات امام معصوم را برای فقیه ثابت است. چه اختیاراتی که در زمان قبض ید است مانند امور حسبیه و چه اختیاراتی که اگر مبسوط الید بود این کار ها را تشکیل می داد. مثل جعل قوانین برای اداره ی شهر، و تشکیل نیروی انتظامی و قوانین عقلایی که برای حفظ نظام و رفع محرومیت است و شامل قوانینی می شود که در هر مملکتی عده ای می نشینند و این ها را تصویب می کنند و از سنخ این قوانین را برای مردم قرار می دهد. فقیه به دلیل اینکه خلیفه ی امام است تمام اختیارات او را داراست. نام این نظریه ولایت مطلقه فقیه است[۱۱].
بنابراین سه نظریه عمده راجع به ولایت فقیه مطرح شده  است. اگر گسی نظر سوم را قبول کرد، لازمه اش این است که امامت نماز جمعه را نیز برای فقیه ثابت بداند.نه اینکه فقط منصب امامت جمعه را دارد بلکه ولایت بر نصب هم دارد زیرا فرض این است که به جای امام است. اگر نظر اول را پذیرفتیم هیچ ولایتی نیست. اگر هم نظر دوم را پذیرفتیم باز هم اذنی ثابت نیست. زیرا امامت جمعه از امور حسبیه نیست؛ چرا که هیچ مشکلی در صورت عدم خواندن نماز جمعه پیش نمی اید. از اموری نیست که شارع راضی به اهمال آن ها نباشد. بنابراین کسانی مانند محقق خویی که نظریه ی دوم را قبول دارند، ادله ی ولایت فقیه را برای اثبات منصب امامت کافی نمی دانند[۱۲]. بنابر نظر دوم، ادله ی ولایت فقیه ادله ی لبیه است که لفظ ندارد و باید قدر متیقن را اخذ کنیم. قدر متیقن از اموری که فقیه ولایت بر آن ها دارد امور حسبیه است که شارع راضی به اهمال آن ها نیست؛ اما نسبت به اقامه و نصب امام جمعه دلیل نداریم و ولایت فقیه نسبت به این ها ثابت نیست. می دانید که هر کجا شک در ولایت کنیم، اصل عدم ولایت احدی بر احدی از مردم است. اصاله عدم الولایه را همه قبول دارند. لذا استدلال به این وجه تنها در صورت قائل شدن به قول سوم تمام است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جمع بین افضلیت نماز جمعه و احوطیت ظهر در بیان استان گنجی فاضل همدانی 0 49 9-آذر-1397, 16:40
آخرین ارسال: فاضل همدانی
  توصیه استاد گنجی به طلاب در باب ولایت فقیه فاضل همدانی 0 84 1-آذر-1397, 14:10
آخرین ارسال: فاضل همدانی
  توصیه استاد گنجی در درس فقه فاضل همدانی 0 54 1-آذر-1397, 14:04
آخرین ارسال: فاضل همدانی
  نقد کلام استاد در بحث : (حکم طلاق وکیل حاضر از طرف موکل غائب) 89195 0 1,741 25-اسفند-1393, 21:02
آخرین ارسال: 89195
  نظر استاد گنجی درباره مجهولی التاریخ اشکذری 3 5,620 26-ارديبهشت-1393, 19:45
آخرین ارسال: سلمانی
  قواعد فقهی، موافق آراء استاد گنجی دامت برکاته اشکذری 0 2,222 19-بهمن-1392, 23:36
آخرین ارسال: اشکذری
  متن اصلاح شده فقه استاد گنجی توسط معظم له اشکذری 0 1,968 19-بهمن-1392, 23:22
آخرین ارسال: اشکذری
  متن جلسات فقه 1 الی 35 استاد گنجی اشکذری 0 2,157 30-آبان-1392, 12:39
آخرین ارسال: اشکذری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان