7-آذر-1397, 16:05
به نظر می رسد اصل قاعده مقتضی و مانع ولو فی الجمله مورد قبول فقهاست ولو در سعه و ضیقش اختلاف باشد و اگر چه برخی لفظا آن را انکار کرده باشند ولی عملاً بدان ملتزم هستند ولو فی الجمله . بطور مثال اگر می دانیم فلان حرف مصداق کذب است ولی نمی دانیم آیا این کذب مسوغ و مجوز دارد یا نه مثلا نمی دانیم اصلاح ذات البینی میشود یا نه ؟ به نظر می رسد نزد همه فقهاء واضح است که حق گفتن چنین کلامی را نداریم و این بخاطر قاعده مقتضی و مانع است چون کذب مقتضی حرمت است و مسوغات ان مانع این حرمت میشوند و چون مقتضی معلوم و مانع مشکوک است موظفیم ترک کذب کنیم .