22-اسفند-1397, 07:56
البته در بحث قاعده ی عدل و انصاف که در ذیل بحث ایادی مشترکه در قاعده ی ید طرح می شود، روایاتی وارد شده که در موارد خاصی است و اگر ادعا شود که قاعده ی عدل و انصاف مطابق سیره است، همین بحث طرح می شود و استاد در این مساله، ورود روایات خاصه را مانع از امضاء عمومی سیره ندانستند به این بیان که روایات خاصه در این مساله در جواب سوال است و خصوصیت سوال باعث خصوصیت جواب شده است. سوال شد که در مساله ی تقلید هم که این بحث طرح شد، حدیث معالم دینی و .. در جواب سائل است. استاد جواب دادند که در آن مساله برخی روایات، در جواب سائل نیست و ابتداء امام علیه السلام مطلب را فرموده اند (البته احراز این مطلب دشوار به نظر می رسد)
با توجه به این تفصیل شاید بتوان وجه ادعا را یافت
با توجه به این تفصیل شاید بتوان وجه ادعا را یافت