12-اسفند-1391, 09:26
(30-بهمن-1391, 08:46)فقیه نوشته:
2: اگر بپذیریم، باز چرا لاحرج را مثل لاضرر تفسیر میکنند ونه مثل
رفع ما لایعلمون؟ در لاضرر فرموده اند که امتنان بر شخص لازم
است نه اینکه خلاف امتنان بر دیگران نباشد چون قید امتی در
ان نیست، بلکه باید برای هر شخصی امتنانی باشد، بسیار خب
در لاحرج ایه که میفرماید ما جعل علیکم فی الدین من حرج ملة
ابیکم ابراهیم، خب این ملة ابیکم کار هم عن امتی رفع ما لایعلمون
را میکند دیگر.
ظاهرا ملة أبیکم با عن أمتی فرق دارد زیرا ملة أبیکم مفعول به است برای فعل محذوف که میتواند إتبعوا باشد یعنی إتبعوا ملة أبیکم إبراهیم از این عبارت امتنان فهمیده نمیشود به گونه ای که از از رفع عن أمتی امتنان فهمیده میشود.