سلام:
بلوغ دختران دو ملاک دارد:
۱-قرآنی:رسیدن به حلم(احتلام)که کلی است ودر همه زمانها ومکانها جاری میشود ولذا انعطاف دارد.
۲-روایی:اکثرروایات ۹سال را سن بلوغ دانسته اندکه مصداقی درشرایط گرم عربستان بوده است وانعطاف ندارد زیرا در مناطق سردسیر دختر ۹ساله به بلوغ جسمی وفکری هم نمیرسد.
ادله ترجیح ملاک اول:
۱-عقلی:تکلیف کردن دخترنه ساله ظلم است زیرا به لحاظ جسمی هنوز قدرت برانجام همه واجبات وحتی ازدواج هم ندارد وچه بسا ازدواج و دخول موجب ضرر به او ميشود وهمچنین با حکمت خدا نمیسازد جون حکیم به کسی که شرایط انجام کاری را ندارد امر نمیکند
۲-نقلی:روایاتی که موید این نظر است:
الف:عن ابی عبدالله(ع)قال اذا بلغ الغلام ثلاث عشره سنه کتبت له الحسنه وکتبت علیه السییه وعوقب و اذا بلغت الجاریه تسع سنین فکذلک وذلک انها تحیض لتسع سنین(الکافی؛ج۷؛ص۶۸؛ح۶)واضح است که علت تعیین ۹سال حیض شدن در این سن است.
ب-روی ان من دخل بامراه قبل ان تبلغ تسع سنین فاصابها عیب فهو ضامن(من لا یحضر؛ج۳؛ص۴۱۳؛ح۴۴۴۱)معلوم ميشود علت حرمت دخول قبل از اتمام ۹سالگی عدم بلوغ جسمی است چون در ۹سالگی به بلوغ جسمی میرسیدند لذا ۹سال را به عنوان مصداق معرفی کرده اند.
بلوغ دختران دو ملاک دارد:
۱-قرآنی:رسیدن به حلم(احتلام)که کلی است ودر همه زمانها ومکانها جاری میشود ولذا انعطاف دارد.
۲-روایی:اکثرروایات ۹سال را سن بلوغ دانسته اندکه مصداقی درشرایط گرم عربستان بوده است وانعطاف ندارد زیرا در مناطق سردسیر دختر ۹ساله به بلوغ جسمی وفکری هم نمیرسد.
ادله ترجیح ملاک اول:
۱-عقلی:تکلیف کردن دخترنه ساله ظلم است زیرا به لحاظ جسمی هنوز قدرت برانجام همه واجبات وحتی ازدواج هم ندارد وچه بسا ازدواج و دخول موجب ضرر به او ميشود وهمچنین با حکمت خدا نمیسازد جون حکیم به کسی که شرایط انجام کاری را ندارد امر نمیکند
۲-نقلی:روایاتی که موید این نظر است:
الف:عن ابی عبدالله(ع)قال اذا بلغ الغلام ثلاث عشره سنه کتبت له الحسنه وکتبت علیه السییه وعوقب و اذا بلغت الجاریه تسع سنین فکذلک وذلک انها تحیض لتسع سنین(الکافی؛ج۷؛ص۶۸؛ح۶)واضح است که علت تعیین ۹سال حیض شدن در این سن است.
ب-روی ان من دخل بامراه قبل ان تبلغ تسع سنین فاصابها عیب فهو ضامن(من لا یحضر؛ج۳؛ص۴۱۳؛ح۴۴۴۱)معلوم ميشود علت حرمت دخول قبل از اتمام ۹سالگی عدم بلوغ جسمی است چون در ۹سالگی به بلوغ جسمی میرسیدند لذا ۹سال را به عنوان مصداق معرفی کرده اند.