8-بهمن-1397, 08:11
(7-بهمن-1397, 15:59)سید محسن حائری نوشته: ایشان قبلا مکررا این نکته را متذکر شدهاند که ملاک حکم عقل به لزوم امتثال، ارادهی مولاست و تخلف از ارادهی مولا است که استحقاق آور است. اگر واقعا اینجا دو اراده وجود دارد و دو اراده معصیت شده است، هر چند که یک ملاک است که فوت میگردد، با تحفظ به مبنای ایشان، معقول نیست بگوییم استحقاق یک عقاب میآید.اگر به عبارت بنده دقت کنید ملاک را موجب حکم عقل به لزوم امتثال ندانستم بلکه ملاکی که مولا در صدد تحصیلش بر آمده را موجب حکم عقل دانستم یعنی ملاکی که مولا اراده تحریکه به تحققش دارد و این را هم اتفاقا با استفاده از بیانات استاد در جاهای مختلف عرض کردم نه این که خودم صرفا یک چیزی ساخته باشم .
آخرش حکم عقل به لزوم تحصیل ملاک است یا لزوم عمل به ارادهی مولی؟