امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: دوران بین قتل و نجات مومن
#4
(11-بهمن-1397, 18:44)حسین بن علی نوشته: با وجود ظن به قتل آیا قصد به آن صدق نمی کند مگر قصد جنایت چیزی غیر از تعمد است. این قید چیزی غیر از عمد و خطایی است که در روایات بیان شده؟
ظن به قتل ارتباطی به قصد «جنایت» ندارد. «جراحی» هر چند قطعا مقصود است، اما «جنایت» نیست. جراح «قصد عمل» دارد نه «قصد جنایت»، هر چند که می‌داند ممکن است منجر به فوت شخص شود.
همین که عرفا نمی‌گویند «جراح بیمار را کشت» و به جای آن از تعبیراتی مانند «بیمار به سبب جراحی مرد» استفاده می‌کنند، شاهد مدعای حقیر است.


(11-بهمن-1397, 18:44)حسین بن علی نوشته: مشکل دیگری هم وجود داره زیرا برخی مانند مرحوم تبریزی به جهت فقدان دلیلی معتبر، اصلا حفظ نفس را جز در موارد اجماع واجب نمی دانند
در فرض عدم وجوب حفظ نفس نیز، اگر مدعای حقیر صحیح باشد، باز هم جراحی بدون اشکال می‌گردد. بله با این تفاوت که دیگر جراحی واجب نخواهد بود، بلکه صرفا جائز خواهد بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


پیام‌های این موضوع
دوران بین قتل و نجات مومن - توسط مومن - 11-بهمن-1397, 12:35
RE: دوران بین قتل و نجات مومن - توسط سید محسن حائری - 11-بهمن-1397, 23:33

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Lightbulb تعارف روز مستحبی غیر مومن hamedsadry3000 0 357 16-بهمن-1400, 10:50
آخرین ارسال: hamedsadry3000

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان