امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فرض از بین رفتن اصل تعارض با خطاب سوم(در بحث انقلاب نسبت)
#1
فرض از بین رفتن اصل تعارض با خطاب سوم
بحث در جایی بود که خطاب سوم جمع عرفی ایجاد می کرد اما اگر یک خطاب سوم بیاید و اصل تعارض را از بین ببرد به صورتی که اصلا نیازی به جمع عرفی پیدا نکردیم، مثل اینکه خطاب سومی بیاید و مورد اجتماع را که عالم فاسق است بگوید لایجب اکرامه؛ در این صورت اصلا دیگر نیازی به جمع عرفی دیگری نداریم.
لذا اینکه سید حکیم در کتاب محکم فرموده اند که انقلاب نسبت انحصار به عام و خاص ندارد و در جمیع ظواهر می آید بعد مثلا زده اند که : لایجب اکرام الشخص لاجل انّه حجّ؛ خطاب دوم گفت اکرم زیدا ان حج؛ فرض کنید که ما جمع موضوعی کردن را دراینگونه موارد عرفی ندانستیم و احتمال دادیم که به خاطر اینکه لایجب اکرام الشخص نص در عدم وجوب است باید از ظهور دیگری  رفع ید کرد. در حقیقت تعارض بین دو اطلاق می شود. بعد یک خطابی بیاید که لایجب اکرام زید لانه حج؛ ایشان می گویند که انقلاب نسبت شد. ما می گوییم این ربطی به انقلاب نسبت ندارد. ما با ورود این دلیل ظهور یجب را حمل بر استحباب می کنیم. استحباب اکرام زید با لایجب اصلا تعارضی ندارد تا ما نیاز داشته باشیم بگوییم که جمع عرفی بعد از انقلاب نسبت هست یا نیست.
بله یک اشکالی مطرح است که در خطابین متباینین مطلبی گفتیم که ممکن است در عامین من وجه هم مطرح شود. عرض ما این بود در متباینین که اگر یک خطاب بگوید یجب اکرام العالم و دیگری یحرم اکرام العالم؛ خطاب سوم بگوید لایجب اکرام العالم الفاسق؛ گفتیم که مخصص منفصل است و تخصیص می زند. انقلاب نسبتی ها می گفتند نه تنها در مورد عالم فاسق می گوییم اکرام حرام است بلکه در عالم عادل هم جمع عرفی می کنیم و می گوییم اکرام واجب است. در بحوث گفتند که ما انقلاب نسبت را قبول نداریم اما یک مطلب را قبول داریم که دیگر یجب اکرام العالم در مورد تخصیص صلاحیت معارضه با یحرم اکرام العالم را ندارد زیرا معارضه فرع بر تمامیت مقتضی حجیت است. لذا یحرم نسبت به اکرام عالم فاسق حجت بلامعارض است. در بحوث گفته اند ما اختلافمان با انقلاب نسبتی ها در مورد عالم عادل است. انقلابی ها می گویند بعد از انقلاب نسبت جمع عرفی اقتضاء می کند که خطاب یجب اکرام را حجت بدانیم.
ما اشکال به بحوث داشتیم که کسی که انقلاب نسبت را قبول ندارد باید بگوید هر دو خطاب راسا سااقط هستند کما اینکه محقق خویی گفته است. زیرا این خطاب یجب بعد از آمدن دلیل سوم صلاحیت معارضه با دلیل یحرم ندارد؛ اما به چه دلیل خطاب یحرم حجت است؟ شاید نفس وجود این خطاب یجب اکرام العالم که لولا مخصص منفصل حجت بود، عندالعقلاء کافی باشد برای اینکه دیگر بناء عملی بر اعتبار خطاب یحرم اکرام العالم نسبت به عالم فاسق نگذارم. مگر حتما مانع از حجیت باید خودش حجت باشد؟؟!
خود شما می گویید شهرت مانع از حجیت خبر ثقه است و حال آنکه شهرت را حجت نمی دانید مستقلا.
ما می گوییم در خطابین متباینین تعارض به سند سرایت می کند ولی در عامین من وجه که مشکل ندارند؛ فقط اطلاقشان مشکل دارد. وقتی اطلاق مشکلش حل شود دیگر هیچ مانعی نیست و مولا احتجاج می کند به ارتکاز عقلایی؛
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  احتمالات مراد از «المجمع علیه» در روایات باب تعارض سید رضا حسنی 0 15 دیروز, 18:17
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بیانی از محقق اصفهانی برای اثبات تخییر استمراری در تعارض سید رضا حسنی 1 123 18-فروردين-1398, 12:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شبهه تعارض مکاتبه حمیری با صحیحه علی بن مهزیار سید رضا حسنی 0 88 17-اسفند-1397, 19:24
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  توضیح انقلاب نسبت و فرق آن با شاهد جمع سید رضا حسنی 1 181 27-بهمن-1397, 08:59
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص سید رضا حسنی 1 156 27-بهمن-1397, 08:27
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی  بیان مرحوم هاشمی بر انقلاب نسبت و مناقشه در آن سید رضا حسنی 0 135 11-بهمن-1397, 12:46
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد نظریه آیت الله سیستانی نسبت به تفصیل در مسئله نسخ سید رضا حسنی 0 175 30-دي-1397, 15:39
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  ثمره سرایت تعارض در دلالت به تعارض درسند دو روایت سید رضا حسنی 0 166 14-دي-1397, 18:13
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نکته علمی  حکم تعارض بالعرض بین عام و خاص ابو الخیر 0 572 27-بهمن-1396, 19:09
آخرین ارسال: ابو الخیر
  مساله جدید تعارض دلیل لبی و لفظی فقه جواهری 0 764 2-دي-1396, 22:37
آخرین ارسال: فقه جواهری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان