17-بهمن-1397, 22:41
(آخرین تغییر در ارسال: 17-بهمن-1397, 22:42 توسط حسین بن علی.)
استاد شهیدی در درس خارج فقه 17 بهمن 97
شهید صدر ربای معاوضی در تمامی مثلیات را حرام می داند. مراد از مثلیات چیزی است که مشابهش زیاد است.
دلیل ایشان این است که مثلی بودن در زبان عرفی متعارف نبوده و از آن به مکیل و موزون بودن تعبیر می شده است. بنابر این هر کالای مثلی ماننند اسکناس و ... نباید به زیاده و نقیصه معامله شود و از جمله مثلیات اوراق نقدیه است.
استاد در مناقشه به این بیان فرمودند بسیاری از مثلیات مکیل نیستند( لباس، پارچه، قلم، تخم مرغ و...) بنابر این کنایه دانستن عنوان مکیل و موزون و اراده مثلی بعید است.
به نظر حقیر می رسد بیع به زیاده و نقیصه در مثلیاتی که مکیل نیستند معنا ندارد چون زیاده در کیل و وزن در ربای معاوضی ملاکه در حالیکه اینها اصلا وزنی نیستند مثلا تلوزیون مثلی است و ربای معاوضی در آن معنا ندارد.
شهید صدر ربای معاوضی در تمامی مثلیات را حرام می داند. مراد از مثلیات چیزی است که مشابهش زیاد است.
دلیل ایشان این است که مثلی بودن در زبان عرفی متعارف نبوده و از آن به مکیل و موزون بودن تعبیر می شده است. بنابر این هر کالای مثلی ماننند اسکناس و ... نباید به زیاده و نقیصه معامله شود و از جمله مثلیات اوراق نقدیه است.
استاد در مناقشه به این بیان فرمودند بسیاری از مثلیات مکیل نیستند( لباس، پارچه، قلم، تخم مرغ و...) بنابر این کنایه دانستن عنوان مکیل و موزون و اراده مثلی بعید است.
به نظر حقیر می رسد بیع به زیاده و نقیصه در مثلیاتی که مکیل نیستند معنا ندارد چون زیاده در کیل و وزن در ربای معاوضی ملاکه در حالیکه اینها اصلا وزنی نیستند مثلا تلوزیون مثلی است و ربای معاوضی در آن معنا ندارد.