14-بهمن-1397, 21:30
استاد در تاریخ 11 مهر 1397 شواهدی را برای ابطال سند محوری بیان کردند، به این معنا که نباید سند، نقش محوری را در بررسی روایت ایفا کند. یکی از شواهدی که ایشان بیان کردند عبارت است از اینکه:
چندین سال است که عرف شده کتب روایی ترجمه میشود و این ترجمهها هم بین مردم جایگاه پیدا کرده است و هیچ شخصی علیه این ترجمهها سخنی نگفته است در حالی که تمام سند در این کتب ذکر نمیشود. پس شما باید بگویید که مترجمها عمل غیر عقلایی مرتکب شدهاند، زیرا طبق سندمحوری اولین چیزی که مورد بررسی قرار میگیرد سند است و با نبود سند، کل روایت طرح و کنار گذاشته میشود. در حالی که هیچ کس چنین ایرادی را به مترجمها بیان نکرده است.
سؤال: مترجمها با تکیه بر این نکته که سند این روایات در کتب عربی و اصل آنها موجود است، از ذکر سند در ترجمه اجتناب کردهاند.
پاسخ استاد: اگر مترجم به این نکته تنبیه میداد حرف شما خوب بود، ولی مترجمها ذکر این نکته را هم لازم ندانسته و ضعف راویان را هم بیان نکردهاند.
چندین سال است که عرف شده کتب روایی ترجمه میشود و این ترجمهها هم بین مردم جایگاه پیدا کرده است و هیچ شخصی علیه این ترجمهها سخنی نگفته است در حالی که تمام سند در این کتب ذکر نمیشود. پس شما باید بگویید که مترجمها عمل غیر عقلایی مرتکب شدهاند، زیرا طبق سندمحوری اولین چیزی که مورد بررسی قرار میگیرد سند است و با نبود سند، کل روایت طرح و کنار گذاشته میشود. در حالی که هیچ کس چنین ایرادی را به مترجمها بیان نکرده است.
سؤال: مترجمها با تکیه بر این نکته که سند این روایات در کتب عربی و اصل آنها موجود است، از ذکر سند در ترجمه اجتناب کردهاند.
پاسخ استاد: اگر مترجم به این نکته تنبیه میداد حرف شما خوب بود، ولی مترجمها ذکر این نکته را هم لازم ندانسته و ضعف راویان را هم بیان نکردهاند.
اللهم عجل لولیک الفرج