امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نظر شهید صدر در حرمت ربای معاوضی در همه مثلیات
#1
استاد شهیدی در درس خارج فقه 17 بهمن 97
شهید صدر ربای معاوضی در تمامی مثلیات را حرام می داند. مراد از مثلیات چیزی است که مشابهش زیاد است.

دلیل ایشان این است که مثلی بودن در زبان عرفی متعارف نبوده و از آن به مکیل و موزون بودن تعبیر می شده است. بنابر این هر کالای مثلی  ماننند اسکناس و ... نباید به زیاده و نقیصه معامله شود و از جمله مثلیات اوراق نقدیه است.
استاد در مناقشه به این بیان فرمودند بسیاری از مثلیات مکیل نیستند( لباس، پارچه، قلم، تخم مرغ و...) بنابر این کنایه دانستن عنوان مکیل و موزون و اراده مثلی بعید است.
به نظر حقیر می رسد بیع به زیاده و نقیصه در مثلیاتی که مکیل نیستند معنا ندارد چون زیاده در کیل و وزن در ربای معاوضی ملاکه در حالیکه اینها اصلا وزنی نیستند مثلا تلوزیون مثلی است و ربای معاوضی در آن معنا ندارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی  عدم ظهور « ان الله یبغض ...» در حرمت حسین بن علی 0 188 21-تير-1398, 13:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ادله حرمت تشبه مرد به زن و بالعکس حسین بن علی 0 194 12-تير-1398, 12:14
آخرین ارسال: حسین بن علی
  دلیل حرمت مشاهده فیلمهای مبتذل فقه جواهری 3 1,479 11-ارديبهشت-1397, 15:35
آخرین ارسال: مومن
  نقد دلیل حرمت ریش تراشی مومن 3 1,520 27-فروردين-1397, 07:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دلیلی بر حرمت ابطال نماز واجب نیست!! فقه جواهری 6 2,582 10-بهمن-1396, 20:22
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دلالت لاینبغی بر حرمت سید حسینی 12 19,102 13-خرداد-1392, 17:28
آخرین ارسال: HAMZEH
  آیا امر به استغفار بعد از انجام فعلی دلالت بر حرمت دارد؟ وکیلی 9 14,462 16-فروردين-1392, 21:46
آخرین ارسال: سید محمود فریمانه
  مساله جدید تلازم بین کفاره و حرمت فعل 86131 1 4,075 16-بهمن-1391, 21:58
آخرین ارسال: سید حسینی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان