7-اسفند-1397, 19:03
در حقوقی غیر از باب دماء اگر مدعی بینه نداشت نوبت به قسم منکر می رسد که اگر قسم نخورد مشهور می گویند قسم به مدعی رد می شود و باید او قسم بخورد. ولی در باب قتل اگر منکر که وظیفه اش قسامه(قسم های متعدد) است اقامه نکرد مشهور گفته اند ادعا ثابت می شود و نوبت به رد یمین به مدعی نمی رسد.مرحوم خوئی فرموده است چون در سائر حقوق وظیفه مدعی ابتداء بینه است و قسم او مشروع نیست و با رد قسم تازه قسم او مشروعیت می یابد ولی در باب دماء قسامه ابتداء متوجه مدعی است و با عدم قسامه از جانب او نوبت به منکر می رسد و اگر قسامه نداشت جایی برای رد قسم نیست. استاد قائینی می فرمایند:کلام ایشان ناتمام است به دلیل اینکه روایات رد یمین اطلاق دارند که شامل باب دماء هم می شود مثلا در روایت آمده « فِي الرَّجُلِ يَدَّعِي وَ لَا بَيِّنَةَ لَهُ قَالَ يَسْتَحْلِفُهُ فَإِنْ رَدَّ الْيَمِينَ عَلَى صَاحِبِ الْحَقِّ فَلَمْ يَحْلِفْ فَلَا حَقَّ لَه» که صاحب الحق در بحث دماء هم صدق می کند.
1397/12/06فقه
1397/12/06فقه