19-اسفند-1397, 14:33
(آخرین تغییر در ارسال: 19-اسفند-1397, 14:35 توسط سید محمد صادق رضوی.)
این مطلب خیلی عرفیه مباینتی در کار نیست. مثلا میگن فلانی حدسش صائبه، یعنی حدس هایی که می زنه معمولا درست از آب در میاد.
حالا امیر المؤمنین علیه السلام هم حدس قوی و البته با پشتوانه الهی داشتند و رجمشان (مصیب) بوده است.
مقصود از الهام لزوما این نیست که فرشته ای نازل شود و مطلبی بیاورد، در این صورت پس فرقش با وحی چه می شود؟
الهام را به صورت ضعیف ممکن است به نوعی تجربه کرده باشیم، مثلا ناگهان امری به دل انسان می افتد که از منشأ آن اطلاعی ندارد. البته نمی خواهیم خدای نکرده علوم ائمه علیهم السلام را به انسان های عادی تشبیه کنیم، غرض تنظیر است
حالا امیر المؤمنین علیه السلام هم حدس قوی و البته با پشتوانه الهی داشتند و رجمشان (مصیب) بوده است.
مقصود از الهام لزوما این نیست که فرشته ای نازل شود و مطلبی بیاورد، در این صورت پس فرقش با وحی چه می شود؟
الهام را به صورت ضعیف ممکن است به نوعی تجربه کرده باشیم، مثلا ناگهان امری به دل انسان می افتد که از منشأ آن اطلاعی ندارد. البته نمی خواهیم خدای نکرده علوم ائمه علیهم السلام را به انسان های عادی تشبیه کنیم، غرض تنظیر است