21-اسفند-1397, 10:56
(20-اسفند-1397, 18:36)سید محسن حائری نوشته: طبق تصویر دوم، طبعا حجی مورد امر واقع شده که از صنف دارای رمی جمرات میباشد. طبق این فرض، کسی که رمی جمرات نکند هر چند حج مطلق را به جا آورده، اما حجی که به جا آورده آن حج مأمور به نبوده است. پس چطور حج واجب از گردنش ساقط میگردد؟
اگر اصل حج و این که حج در ضمن آن صنف خاص آورده شود را به نحو تعدد مطلوب بگیریم مطلوب اول حاصل شده و مطلوب دوم فوت شده و چون مطلوب اول حاصل شده دیگر حج ساقط است و این هم معقول است که تدارک مطلوب دوم هم واجب نباشد یعنی واجب نباشد حج دیگری برویم و رمی جمرات را تحصیل کنیم و این عدم لزوم تدارک می تواند بخاطر نکات متعددی باشد مثل مفسدۀ در الزام دوباره و ... .