امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: ترک عمدی برخی واجبات موجب بطلان عمل نیست
#5
(21-اسفند-1397, 18:16)سید محسن حائری نوشته: [quote pid='6141' dateline='1552372006']

ظاهر توضیحی که در ابتدا ارائه داده بودید این است که در تصویر دوم اینگونه نیست که دو واجب وجود داشته باشد.
اگر این طور باشد که توضیح دادید (تعدد مطلوب)، آن مشکل عرفی نبودنی که در تصویر اول مطرح شد در این وجه نیز وجود دارد و چه بسا غیر عرفی‌تر نیز هست. چرا که دو حج بر گردن مکلف تصویر شده و با اتیان یکی، دیگری (به خاطر مفاسد در الزام و ...) از گردن مکلف ساقط می‌گردد. ضمنا اگر مکلف هیچ کدام را انجام نداد، طبعا دو تکلیف را معصیت نموده و این بسیار بسیار غیر عرفی است.
بعید می‌دانم حضرت استاد در این تصویر دوم ملتزم به تعدد مطلوب بشوند.

[/quote]
توضیح بنده از تعدد مطلوب به معنای دو واجب نیست بلکه به معنای یک واجبی است که دو مطلوب را بصورت طولی تامین می کند لذا دو عقلائیا ممکن است بگوئیم اگر چه شدت و خفت عذاب را دارد ولی دو عقاب ندارد.
مثال عرفی تعدد مطلوب آب خنک است . مولا تشنه است و به عبدش می گوید آب خنک بیاور ؛ در مثال مذکور اصل آب خوردن تشنگی را برطرف می گند ولو آب معمولی باشد و مطلوب اول حاصل میشود ولی مطلوب دومی هم هست که خنک شدن جگر مولاست و این حاصل نشده . در تعدد مطلوب ، مطلوب دوم تکمیل کننده مطلوب اول است و ارتباط مستقیم با آن دارد ولی در دو واجب دومی تکمیل کننده اولی نیست .
بنده خیال می کنم مثالهای عرفی متعددی می توان آورد که روحاً تعدد مطلوب است ولو اسمش را عرف بلد نباشد مانند همین مثالی که زدیم ولی شاید نتوان مثال زیادی برای دو واجب که یکی در ظرف دیگری است پیدا کرد لذا گفتیم تعدد مطلوب عرفیت دارد ولی دو واجب مستقل که یکی رد ظرف دیگری باشد عرفیت ندارد .
مثال دیگر : زنی به شوهرش می گوید ماشین شاسی بلند می خواهم در حالیکه اصل ماشین داشتن یک مطلوب است و تکمیل کننده آن این است که این ماشی شاسی بلند باشد ؛ این روحا تعدد مطلوب و کاملا هم عرفیت دارد .
مثال سوم : فرزندی به پدرش می گوید برویم فلان رستوران بالای شهر در حالیکه مطلق رستوران یک مطلوب است و تکمیل کننده آن این است که در رستوران کذایی بالای شهر باشد .
و ...
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: ترک عمدی برخی واجبات موجب بطلان عمل نیست - توسط مسعود عطار منش - 19-فروردين-1398, 14:44

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جریان اشتغال در برخی موارد شک در اصل تکلیف مسعود عطار منش 5 1,089 14-دي-1400, 14:55
آخرین ارسال: صدرا
  علت ذکر نشدن برخی روات در کتب رجالی مسعود عطار منش 0 1,128 2-دي-1398, 19:05
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  تصویر جزء مستحب در واجبات مسعود عطار منش 0 1,841 16-دي-1397, 15:40
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  برخی از نکات مؤثر در استفادۀ عموم از تعلیل مسعود عطار منش 0 2,147 22-فروردين-1397, 06:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان