21-فروردين-1398, 12:24
درست است که مثالهایی که زدید کاملا عرفی و رایج هستند، اما معلوم نیست که حقیقت این مثالهای عرفی همان چیزی باشد که شما توضیح میدهید. بلکه چه بسا این مثالها را میتوان با آن توجیه شماره ۱ که در ابتدای بحث مطرح کردید توضیح داد.
در حقیقت خنک بودن آب، مطلوبی است که در ظرف مطلوبیت اصل آب میباشد. و همچنین مثالهای دیگر.
خصوصا با توجه به مبنای آخوند (که فکر میکنم مبنای حضرت استاد نیز در این جهت همینگونه است) تفاوتی بین وجوب و اراده و مطلوب مولی نیست. لذا نمیتوانید بفرمایید که در جایی دو مطلوب وجود دارد، اما یک واجب بیشتر نیست! لا جرم باید بپذیرید که با وجود دو مطلوب، قهرا دو واجب موجود است. حال هر طور که میخواهید این دو واجب را تحلیل و ارائه دهید.
در حقیقت خنک بودن آب، مطلوبی است که در ظرف مطلوبیت اصل آب میباشد. و همچنین مثالهای دیگر.
خصوصا با توجه به مبنای آخوند (که فکر میکنم مبنای حضرت استاد نیز در این جهت همینگونه است) تفاوتی بین وجوب و اراده و مطلوب مولی نیست. لذا نمیتوانید بفرمایید که در جایی دو مطلوب وجود دارد، اما یک واجب بیشتر نیست! لا جرم باید بپذیرید که با وجود دو مطلوب، قهرا دو واجب موجود است. حال هر طور که میخواهید این دو واجب را تحلیل و ارائه دهید.