نظرسنجی: به نظر شما رابطه استصحاب عدم جعل زائد(درفرض جریان) با استصحاب بقاء مجعول چیست؟استدلال را به عنوان پاسخ جدید بیان کنید.
این نظرسنجی بسته شده است.
دواصل تعارض میکنند.
50.00%
1 50.00%
حکومت اصل عدم جعل زائدبراصل بقاء مجعول
50.00%
1 50.00%
مجموع 2 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت استدلال آقای خوئی در دوکتاب نسبت به عدم جریان استصحاب درشبهات حکمیة
#1
مرحوم آقای خوئی استصحاب درشبهات حکمیه راجاری نمیدانند.دلیل ایشان برعدم جریان دو تقریب است که متفاوت بایکدیگر است:
1.بیانی که درکتاب مصباح الاصول آمده است وبیان معروف است:تعارض استصحاب عدم جعل زائد با استصحاب بقاء مجعول.
2.بیانی که اواخر عمرشان درکتاب قضاء ذکر کرده اند:حکومت استصحاب عدم جعل زائد بر استصحاب بقاء مجعول.زیرا میفرمایند:شک مادر بقاء مجعول ناشی شده است از شک ما درجعل زائد وعدم آن.
بنا بر هردو تقریب استصحاب درشبهات حکمیة جاری نمیشود امااین اختلاف درموارد متعددی ثمره دارد به عنوان نمونه:
عدة منقطعه.مورد اختلاف است که عده زوجه منقطعه یک حیض است یا دو حیض.اگر بخواهیم به اصل رجوع کنیم بنابر :

تقریب اول:بنابر اصل عدم جعل زائد حکم به صحت ازدواج این زن بعد ازحیض اول میشود زیرا نتیجه اش اعتبار یک حیض میشود.اصل بقاء مجعول حکم به بقاء عده میکند وتبعا ازدواج قبل از حیض دوم باطل است.دواصل باهم تعارض میکنند رجوع به اصل حکمی میکنیم که فساد است.ومیگوییم ازدواج باطل است.زیرا مورد،شبهه مصداقیه معتدة میشود وتمسک به عمومات درآن جائز نیست.

تقریب دوم:اصل عدم جعل زائد حاکم است نتیجه حکم به صحت ازدواج بعداز حیض اول میشود.

خلاصه اینکه دوتقریب باوجود اینکه نتیجه هردو عدم جریان استصحاب درشبهات حکمیه است اما ثمره فقهی دارد.حضرت استاد شهیدی میفرمایند:حق این است که دواصل باهم تعارض میکنند و بیان دوم (حکومت)را که دراواخر عمر،آقای خوئی بدان ملتزم شده اند رانمیپذیرند.
پاسخ
 سپاس شده توسط محمدخادمی
#2
بسم الله الرحمن الرحیم
مبنای تعارض درست است ( البته فی الجملة )، زیرا همانطور که شک در بقاء مجعول ناشی است از شک در جعل زائد، کذلک شک در جعل زائد هم به خاطر این است که نمی دانیم مجعول سابق استمرار داشته یا نه ، فیتعارضان لان الشک فی کل منهما مسبب عن الشک فی آآخر.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مهم ترین اشکال بر استدلال به مکاتبه حمیری بر اصل تخییر عندالتعارض سید رضا حسنی 7 1,081 10-اسفند-1397, 22:24
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی
  معنای دقیق جریان مقدمات حکمت سید رضا حسنی 6 1,120 27-بهمن-1397, 11:21
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  توضیح انقلاب نسبت و فرق آن با شاهد جمع سید رضا حسنی 1 619 27-بهمن-1397, 08:59
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص سید رضا حسنی 1 590 27-بهمن-1397, 08:27
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  فرض از بین رفتن اصل تعارض با خطاب سوم(در بحث انقلاب نسبت) سید رضا حسنی 0 472 11-بهمن-1397, 12:48
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نکته علمی  بیان مرحوم هاشمی بر انقلاب نسبت و مناقشه در آن سید رضا حسنی 0 461 11-بهمن-1397, 12:46
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد نظریه آیت الله سیستانی نسبت به تفصیل در مسئله نسخ سید رضا حسنی 0 470 30-دي-1397, 15:39
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بررسی جریان اصالت عدم خطای زاید در موارد علم به تحقق خطا در خبر کلی سید رضا حسنی 1 582 6-دي-1397, 08:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال  جریان نادرست استصحاب در اطراف علم اجمالی vahidabed 0 991 22-بهمن-1396, 16:45
آخرین ارسال: vahidabed
  مساله جدید تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه فقه جواهری 3 1,576 17-بهمن-1396, 10:59
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان