9-آذر-1398, 02:13
ظاهرا اصاله عدم النقل در مباحث الفاظ جاری ست و در مورد سیره مستمسک واقع نمی شود،مضاف بر اینکه اگر اتصال سیره به عصر معصوم علیه السلام اثبات نشود اساسا زمینه امضاء و ردع فراهم نشده است مگر اینکه از راه اتحاد مسلک شارع مقدس با سیره وارد شویم که این بیان هم در حجیت بنای عقلاء وارد شده نه سیره متشرعه چرا که سیره متشرعه مبتنی بر احکام عقل عملی بسان بنای عقلاء نیست بلکه کاشف تدیّن متشرعه به مسلکی ست که از شارع آموخته اند و در عمل بروز داده اند.اللهم ان یقال به مقتضای قاعده"لو کان لَبان و اشتهر"اگر شارع ردعی داشت چنین سیره ای شکل نمی گرفت که یقال در فرض عدم احراز اتصال سیره به عصر معصوم علیه السلام محتمل است چنین سیره ای برساخته و پرداخته فرهنگ و فهم دینی متشرعه باشد و نه الهامِ متشرعهِ معاصرِ شارع از مرام و مسلک و مذاق او.