14-دي-1398, 12:17
(12-دي-1398, 14:49)مهدی خسروبیگی نوشته:(11-دي-1398, 11:36)عرفان عزیزی نوشته: مصلحت و مفسده امر تکوینی هستند مثل درد دل در اثر خوردن فلان چیز؛ ولی حسن و قبح این گونه نیستیعنی حسن و قبح تکوینی نداریم؟پس حسن و قبح ذاتی چیه؟مثلا ظلم تکوینا قبیح نیست بلکه قبحه الشارع؟
منظور این است که این دو مقوله از یک وادی نیستند یعنی الزاما مصلحت و حسن یک جیز نیستند رابطه شان تساوی نیست بلکه برخی موارد می توانند از هم منفک شوند نه اینکه همیشه منفک شوند به عنوان مثال گاهی اوقات علم شما در حسن یک فعل تاثیر دارد اما درباب مصلحت این گونه نیست