شاید بتوان احتمال داد که روایت مربوط به نهی از خروج از مسجد به دلیل طاعون در زمان قاجار مورد توجه نبوده است یعنی تأویل می شده است و اجازه خروج از شهرها داده می شده است
هما ناطق مقاله مفصلی دارد با عنوان «تاثیر اجتماعی و اقتصادی بیماری وبا در دوره قاجار».
این مقاله در سال ۵۸ به همراه چند مقاله دیگر در کتابی با عنوان «مصیبت وبا و بلای حکومت» منتشر شد که فایل این کتاب را میتوانید از اینجا دانلود کنید:
https://drive.google.com/file/d/0B-MQbgyeF9P7MXRCd3hLU3k4U0k/view
در کتاب فوق آمده است که:
+++++++++
با توجه به برگزار نشدن نمازجمعه در مراکز استانها سؤال اینجاست که تکلیف کسانی که اقامه نمازجمعه را واجب تعیینی می دانند اکنون چیست؟
چون نماز جمعه با پنج یا هفت نفر می تواند اقامه شود و این تعداد کم خطری برای سلامتی حاضران نخواهد بود
در میان فقهای معاصر؛ مرحوم آیتاللهالعظمی اراکی از جمله مراجعی بود که به وجوب تعیینی نماز جمعه باور داشت. ایشان پیش از انقلاب در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم این نماز را برگزار میکرد.
خصوصاً که به نظر برخی وجوب آن اجتماعی می باشد
«شرکت در نماز جمعه به مثابه وجوب اجتماعی است، ولو اینکه وجوب شرعی نیز دارد. اما همچنان که شرکت در انتخابات هرچه بیشتر نماد کارآمدی ومقبولیت نظام است، مردم هرچه بیشتر شرکت کنند، نماد کارآمدی و مقبولیت بیشتر حاکمیت است. علاوه بر واجب شرعی بر مردم واجب اجتماعی است. نمیتوان گفت که چون بر من واجب تخییری است، اگر خواستم شرکت کنم و اگر نه، شرکت نکنم.»
http://mobahesat.ir/20663
آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان و جامعه مدرسین نیز گویا از قائلین وجوب تعیین نمازجمعه هستند
هما ناطق مقاله مفصلی دارد با عنوان «تاثیر اجتماعی و اقتصادی بیماری وبا در دوره قاجار».
این مقاله در سال ۵۸ به همراه چند مقاله دیگر در کتابی با عنوان «مصیبت وبا و بلای حکومت» منتشر شد که فایل این کتاب را میتوانید از اینجا دانلود کنید:
https://drive.google.com/file/d/0B-MQbgyeF9P7MXRCd3hLU3k4U0k/view
در کتاب فوق آمده است که:
+++++++++
با توجه به برگزار نشدن نمازجمعه در مراکز استانها سؤال اینجاست که تکلیف کسانی که اقامه نمازجمعه را واجب تعیینی می دانند اکنون چیست؟
چون نماز جمعه با پنج یا هفت نفر می تواند اقامه شود و این تعداد کم خطری برای سلامتی حاضران نخواهد بود
در میان فقهای معاصر؛ مرحوم آیتاللهالعظمی اراکی از جمله مراجعی بود که به وجوب تعیینی نماز جمعه باور داشت. ایشان پیش از انقلاب در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم این نماز را برگزار میکرد.
خصوصاً که به نظر برخی وجوب آن اجتماعی می باشد
«شرکت در نماز جمعه به مثابه وجوب اجتماعی است، ولو اینکه وجوب شرعی نیز دارد. اما همچنان که شرکت در انتخابات هرچه بیشتر نماد کارآمدی ومقبولیت نظام است، مردم هرچه بیشتر شرکت کنند، نماد کارآمدی و مقبولیت بیشتر حاکمیت است. علاوه بر واجب شرعی بر مردم واجب اجتماعی است. نمیتوان گفت که چون بر من واجب تخییری است، اگر خواستم شرکت کنم و اگر نه، شرکت نکنم.»
http://mobahesat.ir/20663
آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان و جامعه مدرسین نیز گویا از قائلین وجوب تعیین نمازجمعه هستند
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق