امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فتاواى آقاى سيستاني
#1

بسم الله الرحمن الرحيم.
چون فتاوای آقای سیستانی محل ابتلاء بسیاری از مؤمنین می باشد، لذا توجه طلاب به فتاوای ایشان لازم است، ولی بعضی از فتاوای ایشان با اینکه محل ابتلاء است ولی معمولا به آن توجه ندارند، لذا مناسب است این فتاوا مورد توجه رفقا باشد ولو از جهت فقهی محل مناقشه باشد، ورفقا اگر به این فتاوا اضافاتی بنمایند بسیار بجا است:
1- ايشان در امر قبله محاذات حقیقه را لازم میدانند، لذا اگر مکلف بتواند جهت قبله با دقت تشخیص دهد حق ندارد کوتاهی کند؛ واین در زمان ما که میتوان به توسط گوگل ارث قبله را بسیار دقیق تعیین کرد بسیار مشکل ساز است؛ وعملا نماز خواندن در اماکنی که قبله أن انحراف دارد نا ممکن است، وبایستی به مکانی برود که به تواند در آن با دقت کامل استقبال قبله نماید
در مقابل، آقای خوئی انحراف تا بیست وسه درجه را عمدا هم جایز میداند
2- مخالفت با قوانین نظام بنابر احتیاط لازم جایز نیست. (ولی آقای سید سعید حکیم آنرا جایز میدانند، لذا اگر ایشان فالآعلم باشد،...)
3- اگر وسط نماز نتواند بر ما یصح السجود سجده کند (مثلا بچه آنرا بردارد) میتواند بر غیر آن سجده کند, مثل فرش.
4- استقبال قبله در موقع تخلی بنابر احتیاط جایز نیست، (ولی آقای سید سعید حکیم آنرا جایز میداند، واگر ایشان فالاعلم باشد، تخلی در مثل دستشوئی قطار مشکلی نخواهد داشت، زیرا معمولا قبله در حرکت قطار تغییر می کند، وبا شک در قبله، ونبودن ظن، طبق نظر مشهور تخلی حرام خواهد بود)

پاسخ
#2
1- بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام لطفا مدارک احکام را ذکر نمایید.
آقای سیستانی معتقدند که اگر کسی در رکعت چهارم یا سوم نماز به امام جماعت اقتدا کرد یا رکعت سوم امام رکعت دوم او بود که اینجا [/size]طبق نظر همه باید شروع به خواندن قرائت نماز نماید و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد به خواندن حمد اکتفا کند، ولی نظر اختصاصی ایشان این است که اگر برای تمام حمد هم وقت ندارد می تواند حمد را قطع کند وبا امام به رکوع رود هر چند احتیاط مستحب در این صورت آن استکه نماز را به نیت فرادی تمام کند. توضیح المسائل مساله 1420
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان