24-اسفند-1398, 18:50
استاد سید احمد مددی فرمودند: اگر کسی مالی را قرض کند و یک سال بر آن بگذرد خمس به آن تعلق نمیگیرد اما زکات به ان تعلق میگیرد. زیرا موضوع زکات مال و دارایی است و موضوع خمس درآمد است. لذا چون درآمد بر مال مقروضه صدق نمیکند پس خمس بر ان تعلق نمیگیرد اما چون که مقترض مالک مال مقروضه میشود و جزء داراییهای شخص مقترض است. ظاهر ایه شریفه در مورد زکات هم همین مطلب را اقتضا میکند. «خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تذکیهم» در این ایه اموال موضوع واقع شده است و مال مقروضه نیز از جمله دارایهای شخص مقترض است.