15-بهمن-1394, 18:05
بسم الله الرحمن الرحیم
در اینجا دو حکم مورد بحث است: الف)حکم خنثی در مورد تغطیه الراس، ب)حکم خنثی در مورد تغطیه الوجه، که کلام مرحوم شهید ره در هر دو بر اساس مباحث علم اجمالی است.
قبل از ورود به جواب این تذکر لازم می باشد که احکام خنثی به عنوان یکی از فروع علم اجمالی در فرضی بررسی می شود که خنثی فی الواقع یا زن است یا مرد، نه طبیعت ثالثه.
بحث الف) در این حالت یا خنثی فی الواقع زن است که باید سرش را بپوشاند و یا فی الواقع مرد است که حرام است سرش را بپوشاند؛ فلذا یک دوران بین محذورین ایجاد می شود و حکم این حالت نیز تخییر است.
بحث ب) در این فرض یا خنثی فی الواقع زن بوده که نباید صورتش را بپوشاند و یا فی الواقع مرد می باشد که وظیفه ی الزامی ای در این مورد ندارد؛ فلذا در اصل توجه تکلیف الزامی به او شک می کنیم که مقتضی اجرای برائت است.
در عبارت نیز مرحوم شهید ره همین مطلب را فرموده اند ولکن باید دقت داشت مرادشان از عبارت«فتغطی الراس او الوجه» بدین نحو است: [حال که در بحث تغطیه الراس مخیر شد و در بحث تغطیه الوجه هیچ تکلیف الزامی ای نداشت]، پس یا باید به صورت وجوبی سرش را بپوشاند(در فرض اختیار حکم النساء) و یا می تواند وجهش را بپوشاند(در فرض اختیار حکم الرجال).
در اینجا دو حکم مورد بحث است: الف)حکم خنثی در مورد تغطیه الراس، ب)حکم خنثی در مورد تغطیه الوجه، که کلام مرحوم شهید ره در هر دو بر اساس مباحث علم اجمالی است.
قبل از ورود به جواب این تذکر لازم می باشد که احکام خنثی به عنوان یکی از فروع علم اجمالی در فرضی بررسی می شود که خنثی فی الواقع یا زن است یا مرد، نه طبیعت ثالثه.
بحث الف) در این حالت یا خنثی فی الواقع زن است که باید سرش را بپوشاند و یا فی الواقع مرد است که حرام است سرش را بپوشاند؛ فلذا یک دوران بین محذورین ایجاد می شود و حکم این حالت نیز تخییر است.
بحث ب) در این فرض یا خنثی فی الواقع زن بوده که نباید صورتش را بپوشاند و یا فی الواقع مرد می باشد که وظیفه ی الزامی ای در این مورد ندارد؛ فلذا در اصل توجه تکلیف الزامی به او شک می کنیم که مقتضی اجرای برائت است.
در عبارت نیز مرحوم شهید ره همین مطلب را فرموده اند ولکن باید دقت داشت مرادشان از عبارت«فتغطی الراس او الوجه» بدین نحو است: [حال که در بحث تغطیه الراس مخیر شد و در بحث تغطیه الوجه هیچ تکلیف الزامی ای نداشت]، پس یا باید به صورت وجوبی سرش را بپوشاند(در فرض اختیار حکم النساء) و یا می تواند وجهش را بپوشاند(در فرض اختیار حکم الرجال).
والسلام علیکم و رحمه الله.