امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توضیح بیشتری نسبت به روایت ابان در مورد دیه انگشتان
#1
استاد سید احمد مددی فرمودند: این حدیث چنان که باید و شاید توضیح داده نشده. حضرت استاد بزرگوار آیت الله حاج سید احمد مددی ـ حفظه الله ـ بارها و بارها بر این نکته تاکید فرموده‌اند که: احادیث ما در مدینه تولید و در کوفه تدوین شده‌اند و لذا برای فهم آنها با پیش‌زمینه‌های ذهنی سائل و چیزهایی که امام (ع) مد نظر داشته‌اند باید فقه اهل سنت در این 2 شهر را بدانیم و بر آن مسلط باشیم: برای مدینه فقه مالک و برای کوفه فقه ابوحنیفه. این را هم بنده اضافه کردم که وقتی شخص به محضر امام (ع) مشرف شده و حکمی را سؤال می‌کند قاعدتاٌ سؤال وی به تعبیر امروزی در خلأ شکل نگرفته و متأثر از اجواء فقهی معاصران اوست.
 کم‌کم معلوم می‌شود سؤال ابان در چه حال و هوایی مطرح شده است. او در کوفه تنها از این سنت پیامبر (ص) خبر داشته که دیۀ زن نصف دیۀ مرد است و گمان می‌کرده این امر مطلق است (هم در دیۀ نفس و هم در دیۀ اطراف و هم در دیۀ منافع) و امام (ع) با گفتن این‌که: «مهلا، يا أبان! هكذا حكم رسول الله (ص) أنّ المرأة تعاقل الرجل إلى ثلث الدية، فإذا بلغت الثلث رجعت المرأة إلى النصف» او را متوجه سنت دیگری که در این زمینه از رسول خدا (ص) وجود دارد می‌فرمایند که در دیۀ اطراف و منافع دیۀ زن و مرد تا ثلث دیۀ مرد یکسان است (نه چنان که تو گمان کردی، که دیۀ زن در این جا هم نصف دیۀ مرد است) و پس از آن دیۀ زن و مرد از همان قاعدۀ کلی (دیۀ زن نصف دیۀ مرد است) تبعیت می‌کند.
توضیح این نکته هم ضروری است که جناب استاد معتقدند «قیاس» در عبارت «يا أبان، إنك أخذتني بالقياس، والسنة إذا قيست محق الدين» هیچ ربطی به قیاس اصطلاحی ندارد و منظور از قیاس در این جا قاعدۀ کلی است.
پاسخ
#2
(25-خرداد-1399, 21:08)خیشه نوشته: استاد سید احمد مددی فرمودند: این حدیث چنان که باید و شاید توضیح داده نشده. حضرت استاد بزرگوار آیت الله حاج سید احمد مددی ـ حفظه الله ـ بارها و بارها بر این نکته تاکید فرموده‌اند که: احادیث ما در مدینه تولید و در کوفه تدوین شده‌اند و لذا برای فهم آنها با پیش‌زمینه‌های ذهنی سائل و چیزهایی که امام (ع) مد نظر داشته‌اند باید فقه اهل سنت در این 2 شهر را بدانیم و بر آن مسلط باشیم: برای مدینه فقه مالک و برای کوفه فقه ابوحنیفه. این را هم بنده اضافه کردم که وقتی شخص به محضر امام (ع) مشرف شده و حکمی را سؤال می‌کند قاعدتاٌ سؤال وی به تعبیر امروزی در خلأ شکل نگرفته و متأثر از اجواء فقهی معاصران اوست.

ممنون از مطلب تون
ولی متوجه نشدم مطلب فقهی که ارسال کردید چه ربطی به فقه مالک و ابوحنیفه داشت؟
یعنی در کدام قسمت موافقت یا مخالفت با این فقه ها داشته است؟

اون «اضافه کردن» را هم توضیح می دهید یعنی چی؟ یعنی در محضر استاد اضافه کردید؟ یا الآن مطرح می کنید؟
پاسخ
#3
ضمن تشکر از لطف شما
عرض میشود که فضای فقهی مدینه و کوفه متفاوت بوده است و چون که تولید احادیث در مدینه و تدوین انها در کوفه بوده است باید فضای فکری و گروهی از اهل سنت که در ان شهر زندگی میکرده است را باید مد نظر داشت. زیرا بعضی از اصطلاحات از اهل تسنن تاثیر گذار در فهم روایات و ... بود. لذا باید فضای فکری این دو شهر و همچنین فتواهای تاثیر گذار اهل تسنن آنها را مد نظر قرار داد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  غلو سیاسی و سختگیریهای قمیها نسبت به آن خیشه 0 70 26-خرداد-1399, 08:48
آخرین ارسال: خیشه
  رابطه رزق با تجارت و اقتصاد با توجه به روایت خیشه 3 220 20-خرداد-1399, 19:24
آخرین ارسال: خیشه
  توضیح حکم واقعی و ظاهر و فرق قاعده حلیت و اصاله الحلیة خیشه 0 170 26-فروردين-1399, 00:56
آخرین ارسال: خیشه
  نکته ای در مورد اجماعات تذکره خیشه 0 239 27-بهمن-1398, 14:00
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی روایات ابن ابی عمیر نسبت به قبل و بعد از حبس ایشان خیشه 1 369 26-دي-1398, 21:05
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تخصیص اکثر نسبت به روایت انما یحلل الکلام و یحرم الکلام خیشه 0 567 15-مهر-1398, 08:18
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان