8-ارديبهشت-1392, 07:37
(6-ارديبهشت-1392, 17:07)mousavifakhr نوشته: باتشکر اگربه سوال دقت شود جوابتان چاره ساز نخواهد بود#به این علت که قاعده طهارت جاری درشبهات موضوعیه قاعده فقهی است به ضابطه ای که گفته شد اما قاعده طهارت جاری درشبهات حکمیه طبق ضابطه ای که ایت اله مکارم هم دراصولی بودن مساله بیان کردند(که درطریق استنباط .....) درطریق استنباط حکم شرعی قرار می گیرد(لذا مرحوم اخوند ومرحوم خویی و..... قبول دارندقاعده طهارت جاری درشبهات حکمیه درطریق استنباط حکم شرعی قرار می گیرد حال سوال این است که باوجود داشتن این ضابطه اصولی باز هم قاعده فقهی است ؟؟؟؟آقای هاشمی شاهرودی در ابتدای کتاب قاعدة الفراغ و التجاوز خود قائل شده اند که اگر چه قاعده ی طهارت در شبهات حکمیه ، در طریق استنباط واقع می شود لکن به دلیل اختصاصش به باب طهارت ، یک قاعده ی فقهی خواهد بود نه یک مسأله ی اصولی .
نص عبارت ایشان : «« اما خروج قاعدة الطهارة مع انها تثبت الحكم في الشبهة الحكمية بنجاسة الارنب مثلا بنحو التوسيط، فلعدم كونها مشتركة و سيالة بلحاظ الابواب الفقهية المتنوعة بل هي مشروطة بباب الطهارة بالخصوص، و قد ذكرنا في محله من علم الاصول أيضا انّ المسألة الاصولية لا بد و ان تكون عنصرا مشتركا في اكثر من باب فقهي واحد، و الّا اختصت به و كانت اصلا له لا للفقه كله »» ص 20