8-آبان-1399, 00:12
و اما جواب از حضرت اقای خسرو:
اولا صرف وجود ملاک و مقتضی موجب استحقاق عقاب نمیشود. بنا بر گفته مرحوم آخوند احکام چهار مرحله دارند این مبحث در اجتماع امر ونهی فرموده است و فرموده مهم مرحله فعلیت است و همچنین در اول بحث قطع فرموده مخالفت قطع به حکم انشائی استحقاق عقوبت ندارد. پس باید مقتضی به فعلیت برسد تا استحقاق داشته باشد نه اینکه ملاک داشته و ان را ترک کرده است پس مستحق عقاب است.
ثانیا یکی از از شرایط به فعلیت رسیدن حکم وجود قدرت است. سوال این است که اگر میخواست انجام بده، یک تکلیف را میتوانست انجام بدهد و یا دو تکلیف؟ پس یک تکلیف قهرا به فعلیت نمیرسد. هر چند که در صورت ترک هر دو، فعلیت دو تکلیف وجود دارد اما تفویت در یکی از آنها قهری است.
اولا صرف وجود ملاک و مقتضی موجب استحقاق عقاب نمیشود. بنا بر گفته مرحوم آخوند احکام چهار مرحله دارند این مبحث در اجتماع امر ونهی فرموده است و فرموده مهم مرحله فعلیت است و همچنین در اول بحث قطع فرموده مخالفت قطع به حکم انشائی استحقاق عقوبت ندارد. پس باید مقتضی به فعلیت برسد تا استحقاق داشته باشد نه اینکه ملاک داشته و ان را ترک کرده است پس مستحق عقاب است.
ثانیا یکی از از شرایط به فعلیت رسیدن حکم وجود قدرت است. سوال این است که اگر میخواست انجام بده، یک تکلیف را میتوانست انجام بدهد و یا دو تکلیف؟ پس یک تکلیف قهرا به فعلیت نمیرسد. هر چند که در صورت ترک هر دو، فعلیت دو تکلیف وجود دارد اما تفویت در یکی از آنها قهری است.