امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آداب همسرداری
#1
به نام خدا

از مشکلات پر رنگ جامعه امروز ما، اختلاف بین زن و شوهر است که گاهی زندگی را برای آنها تلخ می کند و خانه را از زندان بدتر می کند.

اسلام که دین کامل است و برنامه جامع زندگی انسان از قبل از تولد تا بعد از مرگ را در خود دارد، دستوراتی در آداب همسرداری به ما داده است که از لابلای روایات به دست می آید.

خوب است در اینجا روایاتی که از آنها نکته های خانوادگی به دست می آید مطرح شود و مصادیق آن در زندگی روزمره و جامعه خودمان بیان شود تا برای همه قابل استفاده باشد.

در این بخش فقط مسایل مربوط به زن و مرد را مطرح کنید و مسایل مربوط به فرزندان یا والدین و بقیه افراد خانواده را می توانید در یک موضوع جدید ارائه نمایید.
پاسخ
#2
برای شروع:

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله«قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ: إِنِّي أُحِبُّكِ، لَا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»(الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏11، ص: 316)

استفاده ها:

یک. انسان باید دوستی خود را به همسرش ابراز کند

دو. ابراز دوستی می تواند با هدیه دادن یا کمک در کارهای خانه باشد ولی ابراز این علاقه به صورت زبانی تاثیری بسیار زیاد دارد که هرگز فراموش نمی شود.

سه. (خطر) این ویژگی زنها آنها را در مقابل ابراز علاقه ی مردان به ایشان ضعیف می کند، لذا دخترانی که قبل از ازدواج، با کسی دوستی دارند، از آنجا که خیلی زیاد حرفهای عاشقانه بین آنها رد و بدل می شود، بسیار آسیب پذیر می شوند و این ابراز علاقه ها هرگز از قلب آنها خارج نخواهد شد. این ویژگی ممکن است در زندگی آینده دختر تاثیرات بسیار بدی داشته باشد.

منتظر ارسال های شما هستم...
پاسخ
#3
تناسب بحث با جایگاه مطرح شده در آن (یعنی مباحث آزاد فقهی) اقتضاء می کند که به این بحث از دیدگاه فقهی نگریسته شود و رفتارهای زن و مرد در زندگی مشترکشان از حیث حلیت و حرمت ، وجوب ، استحباب ، کراهت و... مورد بررسی قرار گیرد که خود مسئله ی مهمی در رعایت تقوا شمرده می شود .
پاسخ
#4
به نظر دوستان حکم زدن زن ناشزه چیست ؟مطلقا جایز نیست ؟ مطلقا جایز هست ؟ باید تفصیل داد ؟و....
پاسخ
 سپاس شده توسط سید حسین منافی ، طلبه
#5
نقل قول:به نظر دوستان حکم زدن زن ناشزه چیست ؟مطلقا جایز نیست ؟ مطلقا جایز هست ؟ باید تفصیل داد ؟و....

خوب است بر موضوع مطرح شده اولیه پایدار بمانیم و به نقل روایات آداب همسرداری بپردازیم.
مطلبی را که شما فرموده اید، می توان در موضوعی مستقل مورد بررسی و پژوهش قرار داد.
با تشکر از مشارکت و همراهی شما دوستان...
پاسخ
#6
ظاهرا شرع نسبت به همسر حکم به مهربانی میکند(وعاشوهن بالمعروف) ولی منافاتی با برخورد جدی با او در بعض موارد از جمله نشوز ندارد(اضربوهن) وبعض برخورد های پیغمبر با عایشه وشاید اصولا رفتار افراد با یکدیگر بر همین پایه استوار است
پاسخ
#7
آیت الله اراکی می فرمایند:

نقل قول:نظام اسلامی زنی را که در خانه به تربیت فرزندان می پردازد نسبت به زنی که در بیرون خانه خدمت رسانی می کند و لو اینکه اختراعات و اکتشافات علمی داشته باشد برتر می شمرد به این دلیل که اکتشافات و اختراعات یک فرد اگر در اختیار افراد فاسد بیفتد از آن بر علیه بشریت استفاده می کند در حالیکه خانمی که عمر خود را می گذارد و انسان های با فضیلت را تحویل جامعه می دهد که هریک از این افراد می تواند جهانی را اصلاح کند.

در شرایط کنونی جامعه می بینیم که زن و مرد هردو در بیرون خانه مشغول کار هستند و خانه از مدیر خالی می ماند و خانه بی مدیر دیگر خانه نخواهد شد و این در حالی است که اسلام روی بیت تأکید دارد و گفته می شود «مسجد المراة بیت ها» ما در فرهنگ غربی می بینیم که خانه خوابگاه و استراحتگاه است در حالیکه در فرهنگ اسلامی خانه، مدرسه انسان سازی است و اینکه مرد، خانه را محل بازپروری نیروهای خود و آماده سازی خود برای کار نو و محل تربیت انسان های نو بداند بسیار حائز اهمیت است.
rasanews.ir/002r3c


اگر دلیل برتری زنان تربیت فرزند اصلاح گر باشد که مربوط به ضریب هوشی فرزتد می شود. که یک امر ارثی است و اکتسابی نیست

در شرایط فعلی به نظر می رسد وقتی زوجین هر دو شاغل باشند امکان تأمین حداقل معاش فرزندان را شاید پیدا کنند ولی اگر زوجه شاغل نباشد و زوج سه شیفت مشغول سه شغل مختلف شود هیچ گاه خانه محل استراحت وی نخواهد شد.

علاوه بر اینکه با وسایل ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اجاق های فر دار، لوازم خانگی سبزی خرد کن... واقعاً کار چندانی برای خانم ها در خانه داری نمی ماند.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#8
(16-مهر-1398, 15:02)مهدی منصوری نوشته:
استاد شهیدی می فرمایند: مجموع احکام و روایات بیان شده در مورد زنان، حداقل مانع از احراز امضای شارع نسبت به ارتکاز عقلاء مبنی بر تساوی مرد و زن در خبرویت می شود. از جمله این احکام عدم جواز امام جماعت شدن زنان و عدم پذیرش شهادت زنان در بسیاری از امور از جمله قتل، هلال، وقوع طلاق و ... است. البته اگر از شهادت زنان علم عادی ایجاد شود، با توجه به حجت بودن علم، بحث دیگری است. در برخی امور از جمله امور مالی و امور نکاح نیز شهادت زنان به تنهایی پذیرفته نشده است، بلکه به ضمیمه شهادت مردان مورد قبول واقع می شود.
در مورد روایات هم می توان به چند تعبیر اشاره کرد:
1-   «النِّسَاءُ عَيٌّ وَ عَوْرَةٌ فَاسْتُرُوا الْعَوْرَاتِ بِالْبُيُوتِ وَ اسْتُرُوا الْعِيَّ بِالسُّكُوتِ»[1]
در این روایت امر به حفظ زنان از نامحرمان شده است که حفظ آنان در منزل ماندن است. البته در منزل ماندن زنان واجب نیست و در حد کارکردن حرام نشده است، اما از این روایات استفاده می شود که خود شارع زنان را به سمت زعامت ولو اینکه در حد مرجعیت باشد، سوق نمی دهد.
2-   در صحیحه عبدالله بن سنان آمده است: «ذَكَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص النِّسَاءَ فَقَالَ اعْصُوهُنَّ فِي الْمَعْرُوفِ قَبْلَ أَنْ يَأْمُرْنَكُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ شِرَارِهِنَّ وَ كُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ.»[2]
البته لازم است که این روایت معنا شود؛ چون اگر توجیه نشود با آیه شریفه ﴿يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير[3] مخالفت دارد، اما طبق معنای صحیح این روایت مخالفت با کتاب ندارد. در این مورد می توان گفت: پذیرفتن مطلق کلمات زنان و تابع آنان بودن، خلاف نظام خانواده است که مردان را به عنوان قوّام بر زنان قرار داده است و لذا نباید کلام آنان در همه موارد پذیرفته شده و حالت انفعال وجود داشته باشد.
3-   در روایت دیگر که وصیت امیرالمومنین به امام حسن علیه السلام است، آمده است:«إِيَّاكَ وَ مُشَاوَرَةَ النِّسَاء فَإِنَّ رَأْيَهُنَّ إِلَى الْأَفْنِ وَ عَزْمَهُنَّ إِلَى الْوَهْن‏»[4]. البته سند این روایت ضعیف است.
از مجموع روایات لااقل احراز نمی کنیم که شارع ارتکاز عقلاء را بر رجوع به زنان خبره امضاء کرده باشد.


[1]الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص535.
[2]الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص517.
[3]. سوره حجرات، آيه 13.
[4]الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص338.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1508&pid=6364



نقل قول:عضو هیئت امنای جامعة الزهرا علیهاالسلام خاطرنشان کرد: مسئولان امر در تلاشند مدیری توانمند و آشنا به فضای جامعة الزهرا علیهاالسلام معرفی نمایند؛ در این زمینه با مقام معظم رهبری نیز مشورت شده است  و دیدگاه ایشان این است که مدیریت این نهاد حوزوی از سوی بانوان ترجیح دارد.
https://hawzahnews.com/xb8q3



یکی از نکات مدیریت اسلامی این است که اگر در یک جامعه زنان مثل حوزه بانوان، در میان بانوان تردید داریم که زنی با توانایی مدیریتی مشابه مردان وجود داشته باشد آیا به صرف زن بودن می توانیم او را به سمت مدیریتی منصوب کنیم؟ یعنی برای انتخاب مدیریت صنوف زنانه مثل حوزه های بانوان با توجه منع اختلاط زن و مرد و اینکه تمامی شاگردان این حوزه ها زن هستند اولویت با جنسیت زن مدیر است یا توان مدیریتی او؟
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#9
[عکس: leader_Copy.jpg]

منبع:

https://hawzahnews.com/xbbwQ

با عرض پوزش از ارسال پست قبلی ، چون امکان ویرایش پست قبلی برایم وجود ندارد ، پست جدید ارسال می کنم. مطابق آنچه از اشخاص متعدد در جلسه معارفه مدیر جدید جامعه الزهراء بیان شد، نقل قول قبلی که در پست قبل آمده است و منسوب به مقام معظم رهبری است فاقد اعتبار بوده است. نقل صحیح این است که مقام معظم رهبری در مورد انتخاب مدیر جدید برای جامعه الزهرا فرموده بوده اند که 
«« اگر خانمی باشد که بتواند مدیریت کند خوب است.»»
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان