25-آذر-1399, 00:05
و علیک السلام.
اعتبار وجوب برای اکثر لغو است. زیرا علی ای حال اقل محصل غرض است. منظور از علی ای حال این است که چه اکثر واجب باشد و چه نباشد. بنا بر این وقتی که اقل مطلقا محصل غرض است دیگر ایجاب اکثر لغو است. چرا که فرض این است اقل و اکثر هر دو محصل غرض هستند. مثلا یک تسبیحه محصل غرض هست پس دیگر ایجاب اکثر لغو است. باید دقت شود که برای اتیان اکثر، اقل هم اتیان میشود. این نکته لغویت اکثر را پر رنگتر میکند.
اعتبار وجوب برای اکثر لغو است. زیرا علی ای حال اقل محصل غرض است. منظور از علی ای حال این است که چه اکثر واجب باشد و چه نباشد. بنا بر این وقتی که اقل مطلقا محصل غرض است دیگر ایجاب اکثر لغو است. چرا که فرض این است اقل و اکثر هر دو محصل غرض هستند. مثلا یک تسبیحه محصل غرض هست پس دیگر ایجاب اکثر لغو است. باید دقت شود که برای اتیان اکثر، اقل هم اتیان میشود. این نکته لغویت اکثر را پر رنگتر میکند.