ارسالها: 501
موضوعها: 243
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 117 بار در 106 ارسال
مرحوم آخوند در کفایه از قول محقق اردبیلی و صاحب مدارک بحث وجوب نفسی تهیئی تعلم را مطرح میکند. تحلیل کلام شاید این گونه باشد: شارع تعلم را واجب کرده است تا مکلف اماده شود، واجب های دیگر بر عهده او گذاشته شود. به نظر میاید که وجوب تعلم نفسی تهیئی نباشد زیرا ظاهر هلا تعلمت حتی تعمل این نیست که اگر تعلم نباشد شارع نمیتواند احکام خودش را بر عهده مکلف قرار بدهد بلکه بدون تعلم هم در خیلی از موارد با احتیاط میتوان تکلیف شارع را اتیان کرد. البته خود مرحوم آخوندهم فافهم دارد نسبت به وجوب تهیئی نفسی تعلم
ارسالها: 501
موضوعها: 243
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 117 بار در 106 ارسال
وقتی که حتی تعمل در ادامه ذکر میشود ظهور در مقدمه و زمینه ساز بودن دارد. وزان این سیاق وزان اذا قمتم الی الصلاة فاغسلو است. نه این که وجوب تعلم با وجوب وضو یک سنخ وجوب داشته باشند بلکه عرض بنده این است که قید حتی ظهور در این دارد که للغیر است بر خلاف نماز و صوم و غیره. در غیری بودن ان خلاف نیست اختلاف در این است که غیری بودن ان مثل غیری بودن طهارات ثلاث است یا مثل وجوب طریقی است یا تهیئی است.